Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

10 komentárov:

  1. Michal,
    klobuk dole pred Vami, je vidiet ze vnimate vsetkymi zmyslami co skutocni ludia z mäsa a kosti z Vychodneho, Race a Krasnan chcu a bytostne potrebuju ! Mate moju 100% podporu vo volbach 2018 a ak sa Vam podari len 50% z toho co ste si predavzali naplnit, bude to velky uspech a krok vpred pre obcanov nasej najkrajsej metskej casti Bratislavy. Skutocne mame sancu tu o 10-20-30 rokov mat "raj na zemi" ! Nenechajme si ho veru ukradnut, posliapat alebo znicit - zaujmovymi skupinami, oportunistami, odrodilcami a inymi zivlami, ktori bohuzial "nevedia co cinnia", ale karma sa im raz vrati. Mnohi z nas sa toho momentu, ked nastane faza udrziavania a doladovania, uz bohuzial nedoziju, ale majme vtedy na pamäti a majme v ucte, hlavne tvrdu pracu predchadzajucich generacii, ktore tu pre Racu odviedli neoodiskutovatelnu ludsku a obciansku obetu cez svoju pracu, kulturu ako aj vdaka svojemu zanieteniu. Myslim povodnych obyvatelov Racistorfu, neskor ludi, ktori v 50. a 60. rokoch budovali infrastrukturu, realizovali melioracne diela, pokladali zaklady sidlisk, obcianskej vybavenosti ale aj kulturneho a spolocenskeho zivota - v prvom rade pedagogov (ktori nas formovali, umravnovali a takpovediac davali do poriadku, v nemalej miere generacie vinarov zo spolocnych dvorov a ich rodiny, reprezentantov podnikov, ktore tu cele dekady davali ludom pracu a slusny zivot a zasluzili sa o budovanie a financovanie vystavby nasich sidlisk, v ktorych vyrastli generacie ludi nachadzajucich sa prave dnes v tom najproduktivnejsiom obdobi zivota 35-50 rokov... Michal vdaka za Vas vklad do pokracovania tohto zdraveho, pravdiveho a tak potrebneho v dnesnej dobe !
    S podakovanim Frantisek Polakovic z Krasnan

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň pán Polakovič,

      ďakujem veľmi pekne za Vaše slová, vaše slova ma veľmi povzbudili a potešili. Budem sa snažiť nesklamať vašu dôveru.

      Ďakujem pekne

      Odstrániť
  2. Pán Drotován, môžem zopár otázok?

    K 1/1 Každá komunikácia predsa svojho pána má. Aj keď ide o pôdu v správe SPF. Existuje aj legislatíva, kto sa o komunikáciu má starať. V prípade ktorých komunikácii chcete zabepečiť a akou legoslatívou, aby mali svojho pána, teda osobu zodpovednú za údržbu?

    K bodu 1/3,5,8, 9: Aké reálne zdroje financovania plánujete?

    K bodu 1/9: Ako sa chcete postarať o vysporiadanie pozemkov pod cestami a chodníkmi, keď sú v súkromnom vlastníctve? Odkiaľ zoberie mestská časť prostriedky na náhrady za vyvlastnenie, resp. kúpu?

    K 2/1 Prečo zaťažovať mestskú časť mzdovými nákladmi, keď sa dnes dá využiť mnoho jednoduchých aplikácii , v rámci ktorých sa miesto vyfotí a aj s GPS súradnicami ho pohodlne prijme pracovník úradu?

    K 2/3 Z akých zdrojov zabezpečíte revitalizáciu parku?

    2/5 Ako chcete presadiť adresné investovanie developerského poplatku?

    K 2/7 Z akých zdrojov chcete odstrániť nelegálne skládky a ako zabránite vzniku nových?

    K 2/12 Ako sa chete postarať, aby Račiansku ul. nezatápalo? Prečo ste tak neučinil doteraz? Ste poslanec môžete navrhovať, odhlasovať, prispieť k zháňaniu peňazí...

    Ku všetkým investičným aktivitám. Odkiaľ to chcete všetko zaplatiť? Konkrétne. Nie z virtuálnych eurofondov a ptom povedať, že ste neboli úspešný, lebo ministerstvo nedalo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň,

      ďakujem za pripomienky a príspevok.

      K Vaši otázkam:

      k 1/1 - podľa zákona o pozemných komunikáciach a predmetných vyhlášok či štatútu Hl. mesta SR Bratislava je jasné dané, kto je správca miestnych komunikácií I. až IV. triedy - veľa komunikácií je však nezaradených (napr. vnútroblokové, príjazdové k bytovým domom a pod.) - ak je to možné, je potrebné ich riadne zaradiť (napr. sídlisková komunikácia Pri Šajbách), v KV som zaradoval štyri komunikácie do siete miestnych komunikácií, je to proces tak na jeden rok.
      Rovnako tak treba v zmysle zákonov brať za správcu účelovej komunikácie toho, kto ju najviac využíva - ak sú to obyvatelia bytových domov, tak by v zmysle zákona mala byť správcom obec - aj keď komunikácia nie je zaradená.

      Možno by ste boli prekvapený, koľko komunikácií je v Rači, ku ktorým sa nikto "nehlási" - napr. komunikácia pri vozovni Krasňany k bývalým ubytovniam vrátane parkoviska, komunikácia k SOU Na Pántoch, komunikácie na Dopravnej a veľa ďalších. V prvom rade je teda potrebné presne spraviť v zmysle legislatívy audit, čo je koho.

      k bodu 1/3,5,8,9 údržba komunikácií (vrátane chodníkov) v správe mestskej časti - bežný rozpočet, budovanie cyklotrás - poplatok za rozvoj, kapitálový rozpočet, súkromné zdroje, Nórske fondy,eurofondy - vo Vajnoroch to ide, v Rači nie?

      Vysporiadanie pozemkov - v prvom rade treba jasne urobiť mapu pozemkov, ktoré je potrebné vysporiadať pod komunikáciami - stanoviť cenovú mapu - reálne ceny, ktoré prihliadajú na to, že je tam dané v zmysle zákona 66/2009 Z.z. vecné bremeno. Dodnes neexistuje ani analýza rozsahu. Následne sa vyčlení určitá suma, ktorá bude na tieto účely ustanovená (bude to však proces na dlhé roky) a férovo - napr. losovaním sa bude vyberať poradie odkupovania - to, že sa to neriešilo desaťročia neznamená, že sa máme tváriť, že je všetko OK. Samozrejme ak so sumou nebude vlastník súhlasiť, tak dohodu musí byť na oboch stranách. Musí to však byť fér pre každého.

      Budovanie protihlukových stien - v prvom rade to mal developer povinnosť pri budovaní Radničného námestia - jednou pákou je kolaudácia posledného objektu - ide však aj o protihlukové steny napr. v oblasti Peknej cesty/Račianskej - časť by sa financovala z poplatku za rozvoj zo zámerov v danej oblasti, EÚ tiež pre hlukové mapy plánuje rôzne granty, na riešenie hluku. A verím, keďže je to v záujem aj obyvateľov domov, že by tam bola istá spoluúčasť aj z ich strany. V prvom rade však je potrebné zmerať účelnosť a spôsob riešenia. V prípade esíčka pri RNR je potrebné vymeniť kompletný koľajový zvršok - DPB to sľubuje už dlhšie obdobie - v tomto projekte by to tiež malo byť zohľadnené.

      k 1/9 - vysporiadenie by bolo v rámci dohody dvoch strán s tým, že je potrebné prihliadať na to, že na komunikácie je podľa zákona 66/2009 Z.z. vecné bremeno (takže za pozemok pod cestou nikto nemôže očakávať za m2 sumu ako na zelenej lúke) - v žiadnom prípade by nešlo o vyvlastňovanie - stanovil by sa jasný spôsob aj výpočet ceny. Je to vec, ktorú by bolo nutné riešiť spoločne s vlastníkom komunikácie - Hl. mestom SR Bratislava. Proces však musí začať od mestských častí.

      Odstrániť
    2. k 2/1 - to čo hovoríte zabezpečuje aj portál Odkaz pre starostu - účelom inšpektorov nie je iba zisťovanie podnetov, ale hlavne ich riešenie - a tiež dozor a v prípade potreby pokutovanie za porušovanie VZN - podobný systém som v roku 2012 zaviedol v Starom Meste - dovtedy to boli iba "fotiči" problémov - po zmene a legislatívnom overení (napr. na základe prokuratúry), že pokuty môže za porušovanie VZN dávať aj poverený zamestnanec MČ sme zaviedli takýto systém. Napr. v roku 2013 boli za porušenie VZN udelené inšpektormi v Starom Meste pokuty (hlavne za poriadok a čistou - špaky a pod.) vo väčšom počte ako pokuty za rovnaké priestupky udelené mestskou políciou za komplet celú Bratislavu. Dokázali sme tak v realite, že výhovorky mestskej polície, že vraj to nejde sú iba výhovorky - veď sa aj jeden čas snažili to napadnúť - ale ako hovorím prokuratúra nám dala za pravdu. Samozrejme ten systém potrebuje ešte zmeny v legislatíve, aby bol účinnejší (napr. dodnes od roku 1990 je rovnaká max. pokuta 33€ - pôvodne 1000 Kčs - čo je v prípade väčších porušení ako napr. rozkopaný koš dosť nonsens).

      Na základe mojich skúsenosti zo Starého Mesta a Karlovej Vsi viem, že kľúčový je pohyb v teréne - inšpektori boli celé dni v teréne a administratívnu prácu (napr. výzvy správcom a pod.) riešili v prípade dažďu alebo silného mrazu.

      k 2/3 revitalizácia parku - jedným zo zdrojov sú granty, ktoré sú novovyhlásené a sú v oblasti adaptácie na klimatické zmeny - sú to Nórske fondy a EÚ fondy, v KV sme začali podobný projekt https://www.teraz.sk/regiony/bratislavakarlova-ves-spusta-europsky-pr/332076-clanok.html
      Tým sa dajú riešiť nielen parky, ale aj vnútrobloky a pod.

      Adaptácia na klimatické zmeny je téma, ktorá bude iba narastať a verím aj zdroje na ňu - a verím, že aj štát sa konečne preberie.

      k 2/5 - o tom, na čo sa využije pomer, ktorý ide priamo mestskej časti rozhodujú poslanci v návrhu rozpočtu - budem sa snažiť zaviesť pravidlo, podľa ktorého peniaze z projektu budú prioritne investované v oblasti, kde bude mať projekt najväčší dopad (napr. v prípade Ránok Rača som návrhy popísal v tomto článku: http://michal-drotovan.racan.sk/2017/03/rinok-raca.html) a budem sa o tom snažiť presvedčiť aj mestských poslancov - preto je dôležité aj to, aby som tam mal dobrú spojku - Ingrid Vanerkovú, ktorá sa týmto témam tiež venuje.

      k 2/7 - bude to jednou z úloh práve vyššie popísaných inšpektorov verejného poriadku - samozrejme nie je to jednoduchá úloha, hlavne čo sa týka Žabieho Majera - tam by som v prvom rade preveril, ako majú zabezpečený odvoz odpadu ľudia, čo tam majú de facto rodinné domy a záhradkári a spolu s organizáciami by sme hľadali možnosť riešenia formou spolufinancovania z ich strany na pristavenie veľkokapacitných kontajnerov a pod. Otázka, čo ďalej so Žabím Majerom je téma, ktorú treba otvoriť a začať riešiť - ale za oblasť ako celok.

      Odstrániť
    3. k 2/12 - návrhy som uviedol napr. tu: http://michal-drotovan.racan.sk/2018/06/ako-zabranit-vytapaniu-racianskej-ulice.html

      Pýtate sa, čo som k tejto veci urobil doteraz - v prvom rade práca poslanca je prácou vo voľnom čase, takže spravil a robil som toto v rámci mojich možností:

      1. posledných 7 rokov pripomienkujem všetky developerské projekty a jednou z tém a pripomienok, ktoré riešim je odvádzanie dažďových vôd, retencia a pod. - túto pripomienku na návrhy mám v každom jednom projekte

      2. keď som bol prednosta OÚ ŽP v BA (2011-05/2012), začali sme robiť pravidelné prehliadky vodných tokov spolu so správcom SVP a ďalšími dotknutými vrátane obce - za môjho pôsobenia sa rozbehol tiež projekt suchých poldrov na Pieskovom a Banskom potoku, prehliadky a povodňové komisie pokračujú dodnes - aj v júni som sa na jednej zúčastnil - mimochodom za mestskú časť tam žiaľ nebol nikto

      3. počas dažďov som priamo v teréne a teda sledujem ako a kade tečie voda a kde to spôsobuje problém, väčšinu tokov už mám odsledovanú - preto aj vyššie uvedené návrhy

      4. aj keď iba riešenie následkov - dvakrát som očistil po prívalových dažďoch chodník pred vozovňou, kde chodia za deň stovky ľudí a cyklistov, raz sme pomáhali nedávno čistiť rigol na Mrázovej

      5. z predošlej práce mám dobré vzťahy a kontakty s odborníkmi z SVP (p. Kováč) či Okresného úradu (p. Součková), tí by veci aj riešili a mali návrhy, treba však podporu "zhora". A tú môže dať iba starosta nie referenti alebo radový poslanec.

      6. možno sa vám to zdá málo, ale moja práca poslanca je skutočne na úkor voľného času a verím, že uznáte, že robiť ju na plný úväzok s aparátom úradu, ako je to v prípade starostu otvára úplne iné časové, personálne aj materiálové zdroje na riešenie.

      K Vašej poslednej otázke ohľadom zdrojov - áno nechcem písať všeobecné reči že bla bla eurofondy a pod. - v Karlovej Vsi hľadáme všetky možnosti na mimorozpočtové zdroje - niekedy je to pár tisíc eur na vodozádržné opatrenia a niekedy viac ako milión ako na projekt klimatických zmien, poznám aj v tejto oblasti veľa šikovných ľudí s ktorými som pracoval a budem sa ako manažér snažiť vytvoriť čo najlepší tím.

      Odstrániť
  3. Ak dobre počítam ste ako poslanec v miestnom zastupiteľstve Rače skoro 8 rokov. Máte tam veľa bodov, ktoré ste predsa mohli podnietiť z Vašej vlastnej iniciatívy. Napríklad Viac košov na psie exkrementy. To sa doteraz nedalo, či ako?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dva priklady:
      ziadal som o kos pri CVC Hlinicka a bol osadeny, tiez na konci ulice Novy Zahon
      Na druhej strane som na zaklade podnetu obcanov ziadal kose pod "hradskou", hlavne v okoli veterinara - odpoved vraj ich tam netreba.

      Nemusite sa obavat, ako poslanec som sa snazil presadit aj takeho veci.

      A lokalit, kde by mali byt ale nie su je viacero.


      Odstrániť
    2. PS: Jediny cisto poslanecky bod je 6.4. - o ten som sa snazil pri rokovani o zmene rokovacieho poriadku - zial nepresiel mi, pretoze aj urad bol slovne proti.

      Ano je to tak, ze za prve 4 roky mi preslo vyrazne viac veci ako druhe styri roky - navrhov som hlavne na komisiach ale aj zastupku daval dost.
      Tato trajektoria by sa s najvacsou pravdepodobnostou, ak by pokracoval sucasny starosta nejako zasadne nezmenila ani v buducnosti - to bol aj hkavny dovod, preco uz nekandidujem na poziciu poslanca, ak by som vo volbach nebol zvoleny, budem sa dalej venovat temam v Raci hlavne ako obcan. Lebo moznosti obcana a poslanca nie su - hlavne v temach, ktore riesim - zasadne odlisne.

      Odstrániť
    3. Takze aby som to zhrnul,
      v mojom programe je 79 bodov, ktore poslanci bez uradu a vedenia MC realne nemozu a nevedia presadit sami osebe a opacne jeden bid (6
      4.), ktory zase starosta alebo urad bez poslancov nemoze nijako presadit vice versa. Takze ak nove zastupitelstvo s tymto navrhom - tak ako v tomto volebnom obdobi - nebude suhlasit, tak neprejde.

      Po rokoch prace v samosprave a aj ako poslanec viem presne limity zastupitelstva, legislativy, uradu, financii, majetkove problemy atd.
      Moj program nie je na vode a je vseobecne odsledovatelne jeho plnenie a odpocet.

      V kazdom pripade dakujem za otazku a podnet.

      Odstrániť