Týmto
v zmysle zákona 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životného
prostredie v znení neskorších predpisov a § 53 a §54 zákona č. 71/1967 Zb.
o správnom konaní podávam
v riadnej lehote odvolanie voči
záverečnému stanovisku č. OU-BA-OSZP3-2017/010966/LUP zo dňa 02.03.2017,
že sa súhlasí s realizáciu predmetného zámeru http://www.enviroportal.sk/Sk_SK/eia/detail/-obytny-subor-dolny-slanec-
podľa predmetných ustanovení zákona
24/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov.
Mám za to, že Okresný úrad Bratislava sa dostatočne
nevysporiadal s pripomienkami k správe o hodnotení a jeho
rozhodnutie vychádza z nesprávneho posúdenia. Dané odôvodňujem nasledovne.
Na str. 12 predmetného záverečného
stanoviska je uvedené, že „v prílohe je
tabuľka s doplňujúcimi informáciami navrhovateľa a vyjadreniami
spracovateľa odborného posudku k stanoviskám k správe o hodnotení“
– na portáli www.enviroportal.sk
sa však žiadna taká príloha ani tabuľka nenachádza a nie je súčasťou ani
záverečného stanoviska – účastníci tak nevedia posúdiť, akým spôsobom sa
navrhovateľ a Okresný úrad Bratislava vysporiadal s ich pripomienkami
– v odôvodnení na str. 27 až 30 sú jednotlivé pripomienky iba
parafrázované a nie je jasné na aké „námety
v tabuľke v kapitole č. III.4“ sa odvolávajú.
Rovnako tak nie je jasné, ako sa
premietla dopravná štúdia do záverečného stanoviska, nakoľko je uvedené, že „závery tejto štúdie sú premietnuté do
kapitoly VI. 3 tohto záverečného stanoviska“ – záverečné stanovisko č. OU-BA-OSZP3-2017/010966/LUP zo dňa
02.03.2017 však nie je členené na kapitoly, preto sa v ňom kapitola VI.3
nenachádza.
V záverečnom
stanovisku je uvedené, že „na základe
žiadosti stavebníka o vydanie stavebného povolenia na parkoviská
a prístupové komunikácie bude návrh prerokovaný v stavebnom konaní
s dotknutými orgánmi a všetkými známymi účastníkmi konania postupom
podľa §§ 60 a 61 stavebného zákona (s. 28)“ Zároveň „V dokumentáciách, ktoré budú predmetom
následných povoľovacích konaní bude spresnené a spodrobnené dopravné
riešenie, konkrétne riešenie komunikácií (s. 27)“ Nakoľko riešenie komunikácií
v danom zámere považujeme za kľúčové, žiadame v záverečnom rozhodnutí
jasne stanoviť povinnosti navrhovateľa na výraznú redukciu daného zámeru na
životné prostredie (hluk, prašnosť, svetelnosť, exhaláty) pre obyvateľov
najviac dotknutých obytných oblastí povedľa Peknej cesty a tiež obyvateľov
bytového projektu Malé Krasňany, ktorými by daný zámer výrazne zhoršil životné
prostredie.
Opatrenia
uvedené v záverečnom stanovisku (s. 22) –
a) Úprava existujúcej asfaltovej komunikácie
na jednosmernú komunikáciu ku projektu „Malé Krasňany“. Alternatíva
k tomuto opatreniu je vybudovanie obojsmerného prepojenia Horská –
Račianska, v spolupráci s MČ Rača. Toto riešenie nahradí alternatívu
jednosmernej komunikácie. Dané opatrenia upresňujú ďalšie body b), c)
a d) sú aktuálne nerealizovateľné,
nakoľko predmetné návrhy sa nachádzajú v území, kde je v územnom
pláne Hlavného mesta SR Bratislavy funkčný kód 1202 – vinice, kde je možné
budovať iba zariadenia a vedenia technickej a dopravnej vybavenosti
pre obsluhu územia funkčnej plochy.
Koridor navrhovaného prepojenia Horskej s Račianskou je vedený v územnom pláne v úplne inom
koridore, ako je navrhované. Zároveň v prípade realizácie by vytvorenie
tranzitnej oblasti z celého územia lokality Slanec znamenalo výrazný zásah
do prostredia obyvateľov bytového komplexu Malé Krasňany (svetlo, hluk, prašnosť,
exhaláty, bezpečnosť, doprava atď.) – tieto vplyvy však predložený zámer EIA
Obytný súbor Dolný Slanec vôbec neposudzoval a neriešil – mám za to, že sa
vôbec s pripomienkami k správe o hodnotení vôbec nevysporiadal.
Požadujem,
aby vybudovanie jednosmernej komunikácie medzi zámerom Dolný Slanec
a napojením na komunikáciu Malé Krasňany bolo posúdené aj z ohľadom
na vybudovanie zlúčeného chodníka
s cyklotrasou v celej dĺžke (resp. po pripojenie cyklotrasy na zámer
Malé Krasňany medzi BD 4 a BD 5) navrhovanej komunikácie na náklady
developera zámeru Dolný Slanec. Podľa vyjadrenia developera je však
priestor nedostatočný a teda nie je možné umiestniť chodník ani cyklochodník
v návrhu trás „A“, „B“ a „C“ v plnom rozsahu – budovanie samostatnej
účelovej komunikácie považujem za nedostatočné bez vybudovania chodníkov
a osvetlenia – hlavne z ohľadom na to, že sa daná komunikácia stane
nosnou pre celý bytový komplex Slanec v mestskej časti Nové Mesto –
negatívne externality by však pociťovali obyvatelia mestskej časti
Bratislava-Rača.
Z dôvodu vyššie uvedeného sa odvolávam voči výroku uvedenom
v záverečnom stanovisku č.
OU-BA-OSZP3-2017/010966/LUP zo dňa 02.03.2017, kde je v rozhodnutí vo veci
uvedené, že sa súhlasí s realizáciou navrhovanej činnosti „Obytný súbor
Dolný Slanec“ a požadujem jeho zmenu na výrok „sa nesúhlasí
s realizáciou navrhovanej činnosti“.
Zároveň je
v rozhodnutí vo veci uvedené, že sa súhlasí s realizáciou navrhovanej
činnosti „Obytný súbor Dolný Slanec“ za predpokladu splnenia podmienok
uvedených v kapitole VI. 3 tohto záverečného stanoviska. Žiadna kapitola
VI.3 sa však v záverečnom stanovisku nenachádza!
Zároveň žiadam
o preverenie, či osoba určená na vypracovanie odborného posudku – Ing.
Jozef Marko, CSc. nie je v príbuzenskom vzťahu so zamestnancom a konateľom
viacerých firiem navrhovateľa (a zastupujúceho navrhovateľa aj na verejnom
prerokovaní) Ing. Rastislavom Markom a teda nie je možná zaujatosť v prospech
navrhovateľa Grunt, a.s.. V prípade ak daná osoba je v príbuzenskom
vzťahu s Ing. R. Markom požadujem vypracovanie nového odborného posudku.
Tiež žiadam preveriť
zákonnosť zvolania verejného prerokovania, ktoré bolo zvolané na návrh
developera na 16.11.2017, ale o tejto skutočnosti boli zasielané listy
účastníkom konania až 11.11.2016, čo je možné považovať za nedostatočný termín
na prebratie zásielky.
V prípade, ak chcete pomôcť, aby sa daná informácia rozšírila medzi viacero ľudí, môžete prispieť na transparentný účet. Ďakujem!
Michal Drotován
Zaujímavé.
OdpovedaťOdstrániťJa som tiež podal v novembri 2016 odvolanie a nedostal k tomu žiadnu odpoveď, ani oznámenie o záverečnom stanovisku a možnosti sa proti tomu odvolať. Dnes prišlo oznámenie, že sa len pár ľudí môže dodatočne odvolať vo veci Záverečného stanoviska, o ktorom som nevedel, že už bolo uskutočnené.
Je to spôsob, ako sa informujú ľudia o rozhodnutiach? Oznámi sa im, že už je rozhodnuté, žiadne stanovisko k urobenej pripomienke sa neoznámi a vypršaním lehoty je aj odvolanie bezpredmetné.
Však to je pre developerov ideálne urobené. Urobia schôdzu, o ktorej skoro nikto nevie. Zvolajú ju tak neskoro, že to asi protirečí predpisom, len aby sa pokiaľ možno nikto nedostavil (je taká schôdza platná?). A nemusia sa starať o žiadne námietky obyvateľov, lebo tieto sa bez prejednania nechajú padnúť pod stôl - a námietky sú vybavené, lebo sa nikomu výsledok zavčasu neoznámi.
Ak sa má takýmto nefairovým spôsobom konať v prospech developerov, tak sa žiadne alibi-schôdze nemusia konať - bolo by to aspoň úprimnejšie voči obyvateľom, im priamo ukázať, že ich názory nikoho na patričných úradoch nezaujímajú, ale vykonávajú len otravné povinnosti pri presune námietok do smetí (keďže rozhodnutie sa už urobilo predtým).
A ešte pripomienka k uvedenej možnosti posudku od rodinného príslušníka. Nie je to prípad, ktorý by mala anti-korupčná prokuratúra aspoň preveriť? Aj keď si myslím, že by sa tým tiež "vážne" nezaoberali. Ale ak by sa to potvrdilo, tak taký posudok by za "normálnych" okolností nemal byť veľa hodný, ale urobený ďalší posudok (aj od úradov) nezávislým expertom.