17. 12. 2018

Môj príhovor na ustanovujúcom zastupiteľstve v Rači

Vážený pán primátor, vážené poslankyne, vážení poslanci, vážené dámy, vážení páni, milí hostia,


v tomto krátkom príhovore, kde sa budem držať zásady vyčerpať tému a nie poslucháčov, by som Vám chcel poďakovať za podporu a verím, že sa nám spoločne podarí urobiť Raču ešte krajším miestom pre život všetkých bez ohľadu na vek, pôvod či miesto bydliska.  Je to pre mňa veľký záväzok a zodpovednosť. Základnou tézou môjho štvorročného mandátu bude spájanie ľudí naprieč mestskou časťou, integrovanie znevýhodnených, pomoc ľuďom, ktorí ju potrebujú. A tiež podpora rozvoja Rače vo všetkých lokalitách rovnomerne.


Týmto by som chcel poďakovať odchádzajúcemu starostovi Petrovi Pilinskému za dobré veci, ktoré sa jemu a poslancom za osem rokov podarilo urobiť a presadiť. V dobrých veciach mám ambíciu - v spolupráci s Vami, novozvolenými poslancami - pokračovať. Veci, ktoré však zasluhujú zmenu, zmením. Lebo iba evolučnou zmenou a postupným vylepšovaním vecí sa posúvame dopredu. Potrebujeme pri tom radu, podporu ale niekedy aj kritiku od Vás, obyvateľov Rače.


Dnes je, zhodou okolností, 30. výročie prvej komunistami úradne povolenej demonštrácie na Škroupovom námestí v Prahe v roku 1988. Po tomto zhromaždení na deň ľudských práv totalitný režim povolil už iba jednu demonštráciu – študentský pochod 17. novembra 1989. Tam potom padali masky a režim sa ukázal v celej svojej nahote. Tieto udalosti nám umožnili slobodne voliť a obnovila sa samospráva obcí. Vďaka tomu môžu obyvatelia Rače každé štyri roky dať slobodne vysvedčenie politikom – starostovi aj poslancom. A toto vysvedčenie vždy s pokorou prijímame.


Nemôžeme sa tváriť, že Rača je samostatný ostrov a teda sme odsúdení na vzájomnú spoluprácu, ktorá rozhodne o našom spoločnom úspechu alebo neúspechu.


Je pre nás dôležitá spolupráca s novým primátorom Matúšom Vallom či našou - už storočiami zakotvenou menšou dvojičkou  Vajnorami a jej novým starostom Michalom Vlčekom. Verím, že sa nám spoločne podarí presadiť potrebné témy ako doprava, parkovacia politika, úprava verejných priestorov a zelene, práca s komunitami, záchrana vinohradov či ochrana Malých Karpát. To sú hodnoty, ktoré presahujú nielen nás, ale aj celú Raču.


Verím, že po štyroch rokoch už nebude nikto deliť Račanov na pravých a iných, na domácich či prisťahovaných, a budeme spolu ťahať za jeden povraz.


Želám nám všetkým, ktorých si obyvatelia Rače zvolili za svojich zástupcov na obdobie nasledujúcich štyroch rokov, aby sme boli vždy nohami na zemi, hlavou v oblakoch a srdcom doširoka.


Ďakujem 

Michal Drotován

príhovor prednesený na ustanovujúcom zastupiteľstve v Rači dňa 10.12.2018



7. 11. 2018

Vyúčtovanie kampane - voľby na starostu Rače

Aj keď zákon ukladá povinnosť vyúčtovať kampaň až po voľbách (čo je už pre výsledky volieb bezpredmetné), rozhodol som sa vyúčtovať kampaň už dnes - deň pred moratóriom, aby ste vedeli, koľko stála a kto ju platil. Viacerí ste sa ma pýtali, prečo nemám väčšiu kampaň - jednak si myslím, že Rača by nemala byť oblepená bilbordmi a tiež neplánujem si kupovať voličov veselicami. Preto som mal odlišnú kampaň ako protikandidáti - založenú na mojom programe, článkoch a hlavne stretávaním sa s Vami v uliciach Rače. Týmto chcem tiež poďakovať starostovi a jeho tímu, že od môjho víťazstva vo voľbách do BSK mi robia už celý rok dlhodobú - z mojej strany bezplatnú - kampaň.

Takže k vyúčtovaniu:

Príjmy:

celkovo 3574,64 €

Dary od fyzických osôb - 2995,60 € - menovite - a týmto by som sa im chcel opäť poďakovať: 
Rastislav Turanský, Andrej Hajdúšek, Martin Marek, Vladimír Skokňa, Samuel Teplanský, Lucia Wurfl, Juraj Bilčík, Radko Tiňo, Boris Krošlák, Ingrid Vanerková, Mária Mlynarčíková, Tomáš Vajda, Jakub Kuruc, Viktor Bielko, Peter Zeman, Jozef Gejdoš, Marek Kollár, Ivan Moro, Martin Duda, Juraj Lalík, Alexander Botev, Matej Gajdoš, Mário Grman, Martin Leichenberg, Ondrej Stacho, Martin Hermanovský, Ladislav Šimko, Svetozár Rohoň, Vieroslava Štrbáková, Martin Danada

Môj príspevok na kampaň - 579,04 €

Výdavky:

celkovo 3574,64 €

z toho:

Reklama na Facebooku 151,41 €
Poplatky za vedenie účtu 50,55 €
Komprint                  681,- € (tlač letákov a brožúrky s volebným programom)
Bigmedia                 276,- € (jeden bilbord na dva mesiace, dvakrát tlač)
Onside                       74,- € (prvotná grafika bilbordu a grafika vlajky)
Príbor                    1 000,- € (kompletné grafické práce - letáky, brožúrka, FB, druhá grafika bilbordu)
OZ račan.sk          1 133,- € (inzercia - články v troch číslach vrátane zverejnenia programu)
Marek Zahradník       50,- € (grafika vizualizácie Detvianskej)
Websupport                 7,97 € (presmerovanie webovej stránky na drotovan.sk)
Print 24                    150,71 € (volebná vlajka a tlač reklamných letákov)

Poznámka: Do súm nie sú zarátané neidentifikovateľné platby 10,29 € - tie sú na transparentnom účte vedené ako príjem 10,29 € a následne zaslané naspäť, tj. ako výdavok na účte. V skutočnosti za prevod naspäť bolo treba zaplatiť 2 x 0,2 € - týchto 0,40 € je však zarátaných do poplatkov za vedenie účtu. Rovnako tak môj celkový prevod na kampaň bol 800 €, táto suma nebola k 07.11. plne využitá a nechcel som na posledný deň zahltiť Facebook reklamou. Oproti minulosti je v zákone uvedené, že od moratória (tj. 08.11. 7.00) nemôžu byť zaúčtované ďalšie platby a to by bol v prípade FB problém.

Všetky prevody sú evidované na mojom transparentnom účte.

Záverom chcem uviesť, že do kampane som dal 800 € a nakoniec bude suma trochu nižšia. Táto suma na takú vec ako kampaň mi však pripadá tiež už dosť vysoká pre rodinný rozpočet. Preto je pre mňa nepochopiteľne, že starosta mestskej časti Rača úplne bez problémov dal do kampane 25 tisíc z rodinných peňazí. V princípe jeho náklady na kampaň boli skoro presne pomerné k mojim a k počtom jeho bilbordov v septembri a môjho, tj. cca 1:40.

Držím palce vo voľbách, aby ste mali šťastnú ruku!

Michal Drotován
kandidát na starostu Rače
www.drotovan.sk

5. 11. 2018

O budúcnosti Rače rozhodnete aj vy

Už o pár dní nás čakajú voľby. Náš volebný tím dostal možnosť prispieť článkami do novín račan.sk výber - dostali ste ich do schránok. Všetky sú riadne podpísané a pod našimi menami. Rovnako tak som zverejnil volebný program

Aj na základe výsledkov vo voľbách do BSK, kde som porazil starostu o 807 hlasov v Rači je aj protikandidátovi jasné, že ho môžem reálne poraziť - preto mi venujú permanentne toľko priestoru.
Takže každý jeden Váš hlas reálne zvýši šancu, že vyhrám. Lebo to bude naozaj tesné. 

Je dôležité tiež uviesť, že protikandidáta v novinách podporila SNS, teda skupina, ktorá v roku 2014 podporovala Luciu Veselskú. Nuž, v politike je všetko možné. 

Pozrime sa teda späť o 4 roky na predvolebné noviny starostu z novembra 2014. Starosta tam sľuboval obnovenie školy Plickova - keď išlo o hlasy voličov. Dnes verejne tvrdí, že Rača novú základnú školu nepotrebuje. Stav budovy sa za 4 roky zmenil iba k horšiemu. Pre mňa je to však naďalej dôležitá téma a preto som sa na ňu pýtal aj kandidátov na primátora. A treba nájsť- ako sa to dá a nie prečo to nejde.

V predvolebnom čísle Račanu v novembri 2014 mal tiež platenú inzerciu Bencont Investment - firma, ktorá nebola známa v tom čase v Rači. Inzerovali developerský projekt Jurský obytný park. Už v januári 2015, krátko po voľbách, predložila tá istá firma zámer Rínok Rača (pôvodne Vin-Vin na posudzovanie EIA
Dnes už firma Bencom Investment veselo predáva v zámere Rínok Rača (na mieste bývalých Vinárskych závodov) byty. Napriek tomu, že ešte ani nezačalo stavebné konanie. Ten projekt, za ktorý nielen starosta mestskej časti hlasoval za zmenu územného plánu, ale vydal mu aj územné rozhodnutie.  



K mnohokrát opakovaným veciam som sa vyjadril už viackrát, takže iba stručne:

1. Radničné námestie a tzv. park - žiadnym spôsobom som samotnú zámenu neblokoval - práve naopak - poslanci na meste navrhli kompromisný návrh, aby sa suma na vybudovanie parku navýšila a teda bol návrh priechodný. Za tento návrh však nehlasoval starosta Pilinský a teda nakoniec to celé potopil (obhajoval návrh developera, ktorý však tiež sám sľúbil v inzercii park). Už v mnohých článkoch som vyvracal veci, čo šíri starosta, nemá na svojej tvrdenie žiaden dôkaz, pretože nič také ani neexistuje. Naopak, ja som sa k tejto veci vyjadril vecne tu, tu, alebo tu.

Predmetné hlasovanie, ktoré mohlo vyriešiť zámenu pozemkov pre spokojnosť všetkých strán (foto Ján Mrva).

2. LBG Aréna - opäť ďalší hoax - v žiadnom prípade a žiadnym spôsobom nebrzdím projekt LBG Arény - jedine, čo som si "dovolil" bolo to, že v roku 2014 som sa postavil za to, aby ostala zachovaná aj BMX dráha pre deti. Vyjadrenie som dal napr. tu.

Mimo toho už pri dlhodobom prenájme v roku 2014 som spomínal, že predmetný pozemok na LBG Arénu nemá dostatočne vyriešený prístup k pozemku a zámeru. Vtedy som samozrejme zažil osočovanie, že je to nezmysel a vymýšľam si. Skutočnosť však bola taká, ako som aj vravel.
19.04.2016 bol predložený na zastupiteľstvo materiál, kde sa navrhovalo: Rozšírenie predmetu nájmu Zmluvy o nájme pozemkov č. 53/2014 o priľahlé plochy pozemkov za účelom vybudovania obslužných a prístupových komunikácií k viacúčelovej športovej hale a športoviskám. 
Nižšie uvádzam hlasovanie za tento materiál:
Na komisiách som sa snažil nájsť nejaký kompromis medzi LBG Arénou a BMX klubom. BMX klub však mal požiadavky, ktoré sa žiaľ nedali akceptovať, preto som im aj navrhol, že pre budúcnosť by bolo dobré uvažovať nad samostatným areálom Na pántoch. Toto považujem do budúcna za riešenie. Opäť, ako v prípade RNR žiaden dôkaz o tom, že by som nejako zdržoval LBG Arénu neexistuje - pretože ani nikdy neexistoval, lebo sa nič také nedialo a nedeje.

3. Malé Krasňany - k tejto veci som sa vyjadril už tiež x-krát. Napríklad tu. Projekt, ako každý iný som pripomienkoval a veľa vecí (napr. doplnenie ihriska pre väčšie deti, cyklotrasa a iné) sa podarilo zapracovať.  Je to zámer, ktorého výstavbu povolil zmenou územného plánu z výroby na bytovú výstavbu (takže nie zmenu z viníc na výstavbu - obrázok nižšie - vtedy nazvané "Ohňany") a územným aj stavebným povolením starosta Pilinský.

Ihrisko, ktoré som žiadal v procese EIA počas výstavby - aktuálne je už funkčné

Vždy som sa pripomienkovaním snažil meniť veci k lepšiemu - a podľa reálneho stavu zámeru - ak ho umožňuje územným plán, tak sa ho snažím zlepšiť (čo by mala však by úloha úradu a nie mňa vo voľnom čase študovať stovky strán dokumentácií ku konaniam) - tak sa to deje napr. v prípade Malé Krasňany, Rínok Rača (zmena UP 2011), Dolný Slanec, Rendez Vous, Záhumenice. Ak ho územný plán neumožňuje snažím sa ho aktívne zrušiť a zastaviť - Ohňavy, Dolná Pekná, Račany Rosso a ďalšie.

Zmena UP z roku decembra 2011 - Malé Krasňany, hlasoval za ňu aj starosta:

Treba uviesť, že v prípade pripomienkovania zámerov mám rovnaké možnosti ako bežný občan - je to prenesená štátna správa, kde poslanci nemajú vôbec žiadne kompetencie. Napriek tomu som bol prakticky jediný poslanec, kto sa týmto veciam v Rači venoval a vždy som spracoval pripomienky pre obyvateľov - a nielen pri veľkých zámeroch, ale aj menších ako je zámer Centrum Rača, Polyfunkčný objekt IPOS a ďalšie.

Vždy som sa snažil diskutovať vecne a odborne, na tom je založený aj môj volebný program. Obyvatelia Rače už túto sobotu  rozhodnú, kam bude ďalej smerovať Rača.


Michal Drotován
kandidát na starostu Rače
www.drotovan.sk


31. 10. 2018

Rača na rázcestí

Vážené Račianky, Račania,
milí priatelia,
páni Ľudovít Havlovič, Michal Krištofič a Miro Ščibrany (správna rada OZ račan.sk), vydavatelia portálu račan.sk a občianskych novín račan.sk výber, ma ako častého prispievateľa na portál aj do novín požiadali napísať k blížiacim sa komunálnym voľbám zopár slov. Ich prejav dôvery som po krátkom váhaní a s pocitom záväzku prijal.

Voľby sú čas, kedy má Váš hlas najsilnejší zvuk. 10. novembra rozhodnete, kam sa bude Rača uberať v ďalších rokoch. Pre mňa je dôležité všetkým obyvateľom Rače umožniť, aby pri správe veci verejných zaznieval ich hlas celé štyri roky – cez miestne referendum či verejné zhromaždenia.

Uchádzam sa o Vašu dôveru, aby sme spoločne zabezpečili rovnomerný rozvoj pre všetky časti našej milej mestskej časti. Mojím cieľom je, aby Rača bola dobrým miestom pre život obyvateľov každého pôvodu a veku. Pozíciu starostu vnímam nie ako funkciu či status, ale ako prostriedok pre lepšiu starostlivosť o obec a záujmy občanov.

Nedávno som na webe aj v uliciach, pri rozhovoroch s Vami, predstavil 80 bodový volebný program. Moje záväzky nájdete aj v tomto výtlačku. Ako informáciu a zároveň preto, aby ste mohli žiadať odpočet. Verím, že zámery spoločne uskutočníme.

Pri plnení programu budem potrebovať aj podporu poslancov. Nielen v Rači, ale aj v hlavnom meste. Preto považujem za dôležité podporiť a požiadať Vás o hlas pre našu kandidátku do mestského zastupiteľstva Ingrid Vanerkovú.

S Ingrid ste sa mnohí zoznámili počas stretnutí na uliciach, pri zbieraní podpisov a pri vysvetľovaní jej poslaneckých cieľov. Verím, že osobnosti ako je Inka pomôžu Raču posunúť o veľký krok dopredu.

Inka má viacgeneračné račianske korene a je dlhoročnou členkou a predsedníčkou pozemkového spoločenstva Urbár Rača. Vďaka tomu má jedinečné znalosti vývoja a stavu pozemkového vlastníctva v Rači. Práve preto som presvedčený, že v MsZ bude významnou oporou a hlasom Rače v témach ako sú zmeny a doplnky územného plánu hlavného mesta, developeri, neprimeraná výstavba, problémy s verejným majetkom a pozemkami, či v otázke správy lesných pozemkov.

Ak mi Vašu dôveru dáte, ako starosta zmením omnoho viac vecí než ako poslanec či prednosta. Pre Raču som odhodlaný pracovať v prvej línií. O iný mandát ako mandát starostu sa neuchádzam.

Zároveň Vám dávam verejný sľub, že keď naša spoločná práca pre Raču presiahne volebné obdobie, neodídem od nej a že v ďalších voľbách sa budem uchádzať o Vaše poverenie prácu dokončiť.

Ďakujeme Vám za podporu!

Michal Drotován
kandidát na starostu Rače












19. 10. 2018

Pripomienky k navrhovaným parkoviskám pre bicykle

Bratislavský samosprávny kraj predstavil materiál ohľadom navrhovaných parkovísk pre bicykle pri železničných staniciach resp. zastávkach. Zaslal som k tomu nasledovné pripomienky.

1. Stanica Bratislava-Vajnory - je potrebné navýšiť počet miest výhľadovo na min. 200 ks - vo Vajnoroch je vysoký potenciál pre rovinatý terén využitia stanice pre vnútrobratislavskú dopravu - problémom je vzdialenosť stanice od okrajových aj centrálnych častí Vajnôr - tento problém je možné čiastočne vyriešiť práve presunom na bicykloch.
2. Stanica Bratislava - Rača - je potrebné navýšiť navrhovaný počet parkovacích miest na 100 ks a výhľadovo na 400 ks - je možné využiť napr. parcelu č. 1478/2, k.ú. Rača v okolí stanice, ktorá je v správe železníc. Podobne ako v prípade Vajnôr je tu vysoký potenciál použitia železníc pre vnútrobratislavskú dopravu - v súčasnosti je bariérou pešia vzdialenosť od stanice z oblastí sídlisk Záhumenice, Pánty/Rybničná, Komisárky resp. Barónka.


3. Stanica Bratislava - Predmestie - je potrebné brať do úvahy súčasné zvýšenie počtu spojov, ktoré ešte nebolo do prieskumu počtu cestujúcich zarátané - je predpoklad výrazného navýšenie, preto je potrebné presunúť časť navrhovaných parkovacích kapacít z oblasti Bratislava-Vinohrady - prvá fáza návrh 200 ks, druhá výhľadová fáza 400 ks. Je možné využiť vo väčšom rozsahu parcelu č. 13417/1.


4. Zastávka Bratislava - Železná studienka - je potrebné zvýšiť počet navrhovaných parkovacích miest na 50 ks a výhľadovo na 150-200 ks, je tam vysoký potenciál na presun "the last mile", nakoľko v oblasti sa zvyšuje počet pracovných miest (kancelárske komplexy SAV, Patrónka, Westend, výhľadovo ESET, Polianky, pracovné miesta v oblasti Staré Grunty - Binarium a pod.). Navrhujem tiež vybudovanie parkoviska aj v oblasti Karlovej Vsi (druhá strana Červeného mosta) - parc. č. 2563, k.ú. Karlova Ves
5. Zastávka Bratislava-Vinohrady - je potrebné presunúť navrhované parkovisko, ktoré sa navrhuje na parcele súkromnej spoločnosti (13410/4) radšej na reálnejšie riešenie - parcela č. 17491/3, . k.ú. Rača ("E" parclea č. 17491)
6. Žiadam o doplnenie (výhľadovo) parkovacích miest na bicykle aj do oblasti železničnej stanice Bratislava-Východ, ktorú je výhľadovo potrebné zaradiť do systému BID (rozvoj lokality), za daným účelom je možné využiť časť parcely č. 4666/18, k.ú. Rača - návrh parkovacích miest: 50, výhľadovo 150.



Michal Drotován 
(foto autor)

12. 10. 2018

Koho voliť za primátora Bratislavy?

Rozhodovanie o tom, koho voliť za primátora Bratislavy nie je jednoduché. Preto som pripravil pre všetkých kandidátov 12 otázok, ktoré sa týkajú Rače a ich odpovede príp. neodpovede na ne Vám verím rozhodovanie o voľbe uľahčia.

Otázky som poslal všetkým kandidátom na primátora, ktorí majú zverejnené kontakty a požiadal som ich o zaslanie odpovede do nedele 21.10.2018.

OTÁZKY:

1. Jedným z najväčších problémov v Rači je doprava. Aké sú vaše ciele, konkrétne kroky a plány v oblasti výstavby predĺženia ulíc Bojnická a prekládky Púchovskej cesty?



2. Na Magistráte existujú žiadosti spoločnosti Grunt, a.s., ktorá navrhuje zmeniť územný plán v lokalitách Ohňavy a Dolná Pekná z viníc resp. výrobných služieb na viacpodlažnú bytovú výstavbu. Ako by ste sa stavali ako primátor k tomuto návrhu?


3. Hlavné mesto SR Bratislava vlastní budovy a pozemky bývalého areálu Matador Obnova na Východnom za železničným priecestím. Aké sú vaše plány s týmto areálom, ak by Vás zvolili za primátora Bratislavy?


4. CVČ Hlinická, ktorá je v správe Magistrátu, má vo svojej správe športový areál - nie je však verejne prístupný. Aké by boli Vaše kroky v tejto veci, ak by ste sa stali primátorom?


5. Súčasťou Rače je aj oblasť Žabieho Majera. Aký je Váš názor na jeho ďalšie využitie, ak by ste sa stali primátorom?

6. Vstupné brány do miestnych časti Krasňany - Pekná cesta, Rača - Detvianska, Východné - námestie Dopravná nie sú veľmi reprezentatívne. Aké by boli Vaše kroky pre zlepšenie stavu?


7. V minulosti sa určitú dobu využívala stanica Bratislava-Východ (Rendez) na osobnú dopravu (kyvadlový motorový vlak na stanicu Bratislava-Predmestie). Podporili by ste ako primátor zriadenie osobnej stanice pre osobné vlaky v tejto oblasti? Ak áno, ako? Ak nie, prečo?



8. Jedným z plánov magistrátu je zriadiť odstavné parkovisko na Žabom Majeri. Pokračovali by ste v tomto projekte? Ak áno, akým spôsobom by ste zabezpečili prepojenie tohto parkoviska s verejnou dopravou?


9. Základná umelecká škola na Vrbenského v správe magistrátu potrebuje ďalšie miesto na svoju činnosť pre veľký záujem žiakov. Čo by ste v tejto veci ako primátor navrhli?


10. Hlavné mesto SR Bratislava vlastní objekt bývalej ZŠ Plickova. Aké sú vaše plány s touto budovou v prípade zvolenia za primátora?


11. Aké konkrétne kroky by ste ako primátor urobili, aby sa zabránilo vytápaniu Račianskej, Mrázovej a ďalších ulíc v Rači?

12. Račianska električková radiála nie je v dobrom stave (napr. v oblasti Detvianska / Záhumenice). V akom časom horizonte by ste vedeli zabezpečiť jej opravu? Aký máte názor na budovanie protihlukových stien?


Odpovede kandidátov, ktorí zaslali odpovede - termín som predĺžil nakoniec o 2 dni, tj. každý mal na ne 12 dní. Na otázky nezaslali odpovede ani nijako ináč nereagovali kandidáti: Ivo Nesrovnal, Václav Mika, Jaroslav Brada, Roman Ruhig, Andrej Trnovec, Miroslav Vetrík.


MATÚŠ VALLO

Odpovedá Matúš Vallo a Lenka Plavuchová Antalová, kandidátka za Team Vallo pre Raču.

1. Prepojenie Bojnická - Galvaniho je pre ďalší rozvoj dopravy v Rači kľúčové. V dnešnej dobe chýba dobré dopravné prepojenie z Rače na tento smer.

Kvôli dokončeniu východnej časti vonkajšieho mestského okruhu bude potrebné predĺženie Bojnickej cez Žabí majer na Račiansku. Zasadenie vyústenia tejto novej cesty na Račiansku ulicu musí byť urobené citlivo s ohľadom na okolie Krasňan v blízkosti areálu bývalého závodu AB Kozmetiky. Dnes existujúce návrhy s estakádami, ktoré by významne zasiahli do stabilizovaných Krasňan a spôsobili demolácie niekoľkých domov a výrazne
vizuálne zmenili prostredie sú neprijateľné. Doprave v Rači pomôže aj prekládka cesty II/502, ktora odkloní tranzitnú dopravu z Púchovskej a Žitnej, vďaka čomu sa Žitná môže zmeniť na pokojnejšiu ulicu.

2. Sám zdieľam obavy Račanov o osud račianskych vinohradov. Preto hneď na úvod hovorím (a opakujem to na všetkých stretnutiach s Bratislavčanmi), že ďalšiu zmenu územného plánu z vinohradov na stavebné pozemky nepodporím. Jediné riešenie, ako celé územie vinohradov stabilizovať a dostať pod kontrolu, je spracovanie urbanistickej štúdie za účasti mesta Bratislava, mestských častí Nové Mesto, Rača, Vajnory a mesta Svätý Jur pre celé územie vinohradov od časti Ahoj až po Svätý Jur. V tejto štúdii sa všetci musia dohodnúť, čo bude mesto ochraňovať, za čo bude bojovať a ako to chce robiť. So žiadnou ďalšou zmenu územia vinohradov na stavebné pozemky by som dovtedy nesúhlasil a ďalej by som postupoval striktne podľa výsledkov urbanistickej štúdie premietnutej do územného plánu.

3. Toto je extrémne zanedbaný priestor, ktorý potrebuje zveľadiť. Obyvatelia časti Rača - Východné potrebujú začať dôverovať hlavnému mestu a pocítiť, že na nich, ako obyvateľoch Bratislavy tiež záleží. Je to zabudnutý kút Bratislavy, kde chýba základná vybavenosť. Nie je tam škola, komunitné priestory, voľnočasové aktivity pre deti a mládež a pod. Dal by som preto ako primátor spracovať urbanistickú štúdiu a po diskusii s obyvateľmi a zástupcami MČ Rača architektonickú súťaž na zveľadenie tohto areálu. Jedná sa o pomerne rozsiahly areál, ktorý by bol napríklad vhodný na zriadenie depozitáru múzea a galérie s upravenými verejnými priestormi. Depozitár a archív plánuje magistrát urobiť v budove základnej školy na Plickovej v Rači, čo považujem za nevhodné riešenie, vzhľadom na chýbajúce miesta v základných školách v Rači.

4. CVČ na Hlinickej ulici má pekný a veľký vonkajší areál, ktorý je nedostupný verejnosti a obohnaný plechovým vlnitým plotom. Budova a priľahlé priestory potrebujú investíciu a rekonštrukciu na moderné centrum pre deti a mladých s dobrou ponukou zaujímavých voľnočasových aktivít. Vonkajší areál by mal byť otvorený aj pre verejnosť.

5. Netrúfam si bez ďalšej diskusie a potrebných dát priamo povedať, čo so Žabím Majerom. V súčasnosti je to záhradkárska oblasť a sídlo viacerých firiem, ale rovnako je to oblasť mimo záujmu verejnosti s množstvom nahromadených problémov: chýbajúca cesta, bývanie sociálne vylúčených komunít, čierne skládky. Hľadanie vízie pre Žabí Majer je na ďalšiu odbornú diskusiu medzi mestskými časťami Rača, Nové mesto a hlavným mestom.

6. Kvalita verejných priestorov je pre mňa veľmi dôležitá téma. Ovplyvňujú nielen to ako sa ľudia v meste cítia, ale dokonca aj to, ako sa k sebe správajú. Magistrát dlhodobo zanedbáva verejné priestory mimo centra Bratislavy, hoci pre obyvateľov Rače sú dôležité a denne ich používajú. Dobrým príkladom je park oproti obchodu Terno na Peknej ceste, ktorý je neatraktívny a v zlom stave. Riešením je revitalizácia, výsadba nových pruhov zelene, trvaliek, stromov, nový mobiliár, vodné prvky a priestor pre malé lokálne spoločenské podujatia.

7. Samozrejme, som fanúšik koľajovej dopravy. Doterajšie prepočty, ktoré som videl, hovorili o vysokej finančnej náročnosti prevádzky vlaku medzi Rendezom a Račou/Predmestím. Bude podľa mňa potrebné opätovne overiť tieto prepočty a prísť s najvýhodnejším riešením pre obyvateľov Rače.

8. Záchytné parkovisko na Žabom Majeri sa objavilo v štúdii, ktorú si nechal Magistrát vypracovať, ale neexistuje rozhodnutie o začatí realizácie. Navrhnutých boli desiatky lokalít a len časť z nich má opodstatnenie. Ak by na Žabom Majeri malo byť záchytné parkovisko, najprv sa musí vybudovať predĺženie Bojnickej a následne môže prebehnúť diskusia na základe reálnych dát a skúseností, či záchytné parkovisko na Žabom Majeri áno alebo nie.

9. ZUŠ Vrbenského je veľmi obľúbená a kvalitná umelecká škola o ktorú je veľký záujem. Škola dlhodobo bojuje so stiesnenými priestormi, príliš malou koncertnou sálou, kde sa nedajú organizovať väčšie koncerty či celoškolské žiacke vystúpenia.
Riešení je viacero, budova je prízemná čiže buď nadstavbou presvetleného poschodia s veľkou spoločenskou sálou a novými učebňami, ale rovnako v súčinnosti s vedením Rače by škola mohla byť presťahovaná napr. do nevyužívaných priestorov bývalej Základnej školy Plickova, ktorá by mala opäť slúžiť na účely vzdelávania či historickej budovy Nemeckého kultúrneho domu. Riešení sa ponúka viacero, ale finálne rozhodnutie musí byť urobené na základe dát a v diskusii s vedením ZUŠ.

10. Škola má ďalej slúžiť ako škola, čiže na vzdelávanie. Budovu je nevyhnutné zrekonštruovať, opraviť a vrátiť do nej život rôznymi službami ako knižnica, základná škola, CVČ, nové priestory pre ZUŠ, komunitný priestor. V Rači je dnes nedostatok miest v predškolských zariadeniach, čo znamená, že o pár rokov sa tento nedostatok preklopí aj do nedostatku miest v základných školách. ZŠ Plickova je dobrým príkladom toho, že pri rozhodovaní o verejných budovách, ktoré majú pre miestnych obyvateľov veľkú hodnotu, tradíciu a význam je nevyhnutná participácia s miestnou komunitou, obyvateľmi, MČ Rača a hlavným mestom. Obyvatelia Rače nesmú byť vynechaní z diskusie o ďalšom osude verejnej budovy v strede sídliska, kde žijú a každý deň prechádzajú tesne pod jej oknami.
Vieme, že v súčasnosti sú rozbehnuté prípravné práce a magistrát chce v budove bývalej školy zriadiť archív a depozitár múzea a galérie hlavného mesta. Nemyslíme si, že toto je najlepšia možná funkcia, ako využiť zanedbanú budovu základnej školy, najmä s ohľadom na potreby obyvateľov v okolí. Potenciál tejto budovy je omnoho vyšší.

11. Vytápanie týchto ulíc v Rači je dlhoročný problém (dialo sa aj pred 50 rokmi), ale v nedávnom období sa zintenzívnilo kvôli výstavbe, kde zo spevnených plôch smeruje voda do kanalizácie. Mesto  musí byť pripravené na ďalšie silné dažde a snažiť sa minimalizovať škody napr. programom na podporu budovania vsakovacích jám a ďalších opatrení. Čím menej striech a chodníkov bude napojenych na verejnú kanalizáciu, tým lepšie budeme zvládať extrémy počasia. Zároveň tým podporíme ponechanie vody v území, kde spadne, čo je jeden zo spôsobov boja so zmenou klímy.

12. Modernizácia radiál, vrátane tej Račianskej je našou prioritou, ktorú je možné stihnúť za jedno volebné obdobie. Pokiaľ ide o hlukové steny, je ich potrebné posudzovať v závislosti od konkrétnej lokality a umiestnenia. Všeobecne mi však vadí, keď sa v meste používajú necitlivé diaľničné protihlukové steny. Bratislava si zaslúži kvalitné riešenia, ktoré funkčne a esteticky zapadajú do prostredia mesta. Hluk dobre zastavia aj živé steny zo zelene.  

IVETA PLŠEKOVÁ

1. Ako primátorka by som so starostami mestských častí hneď na začiatok dohodla priority na celé 4 roky. Medzi ne by samozrejme patrilo aj riešenie dopravných problémov jednotlivých mestských častí. A následne by sme 4 roky spoločne pracovali na týchto prioritách- mesto spolu s mestskými časťami. To platí aj pri riešení dopravných problémov v Rači. Projekt predĺženia Bojnickej a prekládky Púchovskej nie sú nové. Treba začať realizovať EIU, vysporiadať pozemky pod cestami. Do projektu by som zainteresovala BSK.

2. Som zásadne proti zmenám územného plánu v oblasti zmien viníc na stavebné pozemky. Pre Bratislavu boli, sú a ja chcem urobiť všetko preto, aby ostali vinice typické. Nie len na starých obrazoch. To nie je otázka diskusie, ale zásadný postoj.

3. V prvom rade by som dala pozemok a areál bývalého Matadoru vyčistiť. Od smetí, odpadu i hlodavcov. Keďže obyvatelia Rače sa už opakovane zaujímali o tento areál, určite by som začala participatívny proces s mestskou časťou a verejnosťou, ako najlepšie využiť daný areál k prospechu Račanov. Na prvom mieste je rozvoj komunitných projektov.

4. Presadzujem vrátenie športu všade tam, kde sa to prirodzene ponúka. Toto je jeden z príkladov, kde to je možné. Areál na Hlinickej musí patriť širokej verejnosti. S tým súvisí aj zámer zmeniť fungovanie CVČ nie len pre deti, ale aj pre mládež a širokú verejnosť.

5. Priznám, nepoznám túto lokalitu detailne, nechala by som si poradiť Račanmi, ako si predstavujú využitie tejto lokality. 


6. Myslím, že toto je dôležité miesto pre Račanov a je nutné vytvoriť projekt obnovy  a revitalizácie tak, aby na Východné námestie - Dopravná bolo naozaj pekným námestím.



7. Vlak by mal byť integrálnou súčasťou mestskej dopravy a preto podporím kroky vedúce k vytvoreniu vlakovej stanice na Rendezi. Je to spolu s električkou najlepší spôsob dopravy a prepravy ľudí v Bratislave. 


8. Mesto potrebuje odstavné parkoviská pri vstupoch. Rača už dnes má problém s autami, ktoré vchádzajú do Rače a ľudia tu presadajú napr. na električku, no ich autá robia Račanom problémy. Áno, pokračovala by som vo vytvorení parkoviska na Žabom Majeri a prepojila by som toto parkovisko s MHD.



9. Samozrejme vytvorenie alokovaného pracoviska. ZUŠ  v Bratislave patria medzi najlepšie v Európe a mojou snahou je podporiť deti v záujme o ZUŠ-ky. Každé dieťa musí mať prístup do ZUŠiek.

10. Budova musí byť využitá pre riešenie nedostatočných kapacít v Rači. Či už školských (MŠ,ZŠ, ZUŠ), alebo sociálne účely, prípadne kombinácia oboch. Ak by to nebolo potrebné, tak na účely kultúry. V žiadnom prípade sa budovy a areálu nesmie mesto zbaviť.

11. Ide o kombináciu riešení, ktoré zabránia vytápaniu pri silnom daždi. Základom je odvodnenie, keďže sklon cesty ju predurčuje ku kumulácii dažďovej vody.


12. Opäť poviem, že to je  otázka nastavenia priorít mesta a mestskej časti hneď na začiatku na celé 4 ročné obdobie. Mesto musí takéto pravidlá nastaviť s každou zo 17 mestských. Ak to bude pre Raču jedna z priorít, uskutočníme ju.





JÁN MRVA

Bolo potrebné doplniť interpunkciu

1. Ja chcem byt primátor, ktorý počúva a koná. Nie podľa nôt, ktoré mu napíšu finanční žraloci. Ako dlhoročný starosta mam pochopenie pre potreby mestských časti. Myslím si, že najideálnejším riešením by bolo zokruhovanie električky zo Zlatých pieskov až po konečnú v Rači, tak by to bolo výhodné aj pre Dopravny podnik. Rača je aj jedným zo vstupov do mesta a bariérou pre prílev ďalších áut do mesta. Na jej konci by malo stáť záchytne parkovisko, ktoré nepustí autá parkovať do Rače. Električkový okruh navyše výrazne zlepší prepojenie pre Račanov.  

2. Vinice sú tradíciou tohto mesta, to, že sa z nich ukrajuje považujem za veľký omyl. Nechcem v nich vidieť viacpodlažnú výstavbu, v tom sa zhodujeme s Račanmi, s ktorými sa rozprávam. Krasňany, Pekná cesta a samotná Račianska ulica už viac dopravy neznesú, nedajú sa nafúknuť. Preto úmerne k zaťaženiu týchto lokalít treba rešpektovať vôľu a kvalitu života Račanov tu bývajúcich. Budem dbať na to, aby pri záväznom stanovisku, ale aj pri zmene územného plánu magistrát rešpektoval vôľu Račanov. 

3. Ide o priemyselný areál. V Bratislave budeme hľadať miesto na pobočku podniku Technických služieb pre letnú, aj zimnú údržbu v meste, ktoré chceme obnoviť. Pozriem sa o aký ide majetok, ale zastávam zásadu, že ho treba skôr zveľadiť a použiť, ako predať. 

4. Tu sa s Bratislavčanmi v uliciach úplne zhodnem - tieto areály a športoviská sú platene z dani nás všetkých, preto majú byť otvorené na športovanie mladých aj starých v celom meste. Samé sa to však neurobí. Magistrát pod mojim vedením tu bude spolupracovať s mestskými časťami - spoločne určíme, ktoré školské dvory dáme do poriadku a sprístupnime verejnosti aj po skončení vyučovania. Týka sa to aj areálov CVČ. Chcem, aby aj ľudia v strednom a staršom veku mali , kde športovať , lebo to je dobré pre spoločnosť ako celok.

5. Je to citlivá záležitosť a mňa bude zaujímať názor Račanov na to, čo s touto lokalitou - na jednej strane príjemné záhradky, na druhej environmentálna záťaž. Cez areál majera ma viest predĺženie Galvaniho ulice na Račiansku ulicu, ktoré veľmi chýba z celomestského pohľadu. Ale ešte raz, ako starosta mestskej časti mam pochopenie pre záujmy mestskej časti Rača. 

6. Asfaltovaním to nezačína, ani nekončí. Práve naopak. Netrúfam si robiť nič bez toho, aby som si nevypočul, ako si tento priestor predstavujú Račania, či už priamo obyvatelia alebo ich volení zástupcovia na miestnom úrade. Začal by som verejnou diskusiou, z ktorej vzíde zadanie pre architekta a diskusia o projekte, ktorý si mesto bude môcť dovoliť. 

7. Ako primátor sa chystám byť veľký fanúšik koľajovej dopravy - je plynulejšia a ekologickejšia. Na ten vláčik si pamätám, viackrát som ho využil, chodil z Vajnôr a mal číslo linky MHD. Hneď po zvolení navštívim ŽSR a otvorím debatu o tom, ako viac používať vlaky vo vnútri mesta. Tento konkrétny vlak by som potiahol až na stanicu Nové Mesto ku konečnej električiek. Už dlhšie komunikujem svoj hlavný zámer, aby ZSR vybudovala regionálnu železničnú stanicu na Filiálke vedľa Trnavského mýta, kam by chodili vlaky z Bratislavy a okolia zo smerov Malacky, Pezinok, Senec, Dunajská Streda a Petržalka. 

8. Záchytné parkoviská majú byť logicky na konci mesta, aby sme cezpoľných motoristov z ich vozidlami, ktoré zaberajú miesta rezidentom, nechali pred mestom. Ak si to budú Račania želať, jedným z variantov, ktorý viem podporiť je aj realizácia tohto parkoviska. 

9. Táto ZUŠ ma expozitúru aj u nás vo Vajnoroch, poznám ju teda veľmi dobre a vážim si ju. Chodí tam od nás veľa deti a obsluhuje aj iné mestské časti. Ako primátor požiadam ministerstvo vnútra o zoznam nadbytočného majetku v mestských častiach a tie budovy budú opraviteľné a schopné prevádzky, požiadam o prevod správy do nášho majetku a použitie na účely ZUŠ, ale aj iné - seniordomy, denné centra, kluby pre mladých. V Rači je na ZS Plickova plánovaný mestsky archív, teda to je majetok, ktorý spadá pod magistrát. Pozriem sa aj na potenciál týchto priestorov pre rozšírenie ZUŠ Vrbenského. 

10. Podpísal som petíciu za zachovanie ZŠ Plickova ako školy. Rača bude rásť a tomu sa teším, preto bude potrebovať školy ako soľ. Najprv si potrebujem pozrieť v akom stave je budova školy a v akej fáze je výstavba archívu, potom by som pristúpil k rozhodnutiam aj s Račanmi. Všetci však vieme, že Rača školu potrebuje.

11. Tu nie je na čo čakať. Stále vznikajú veľké škody a všetci sa tvária, akoby sa ich ten problém netýkal. Sme na smiech celému Slovensku, keď tu kolujú videá, že máme ulice ako Benátky. Postupoval by som podľa osvedčeného návodu z Vajnôr. V meste, ale aj v Rači zriadim povodňovú odvodňovaciu komisiu odborníkov a poslancov, ktorá príde s návrhom komplexných opatrení na odvodnenie mesta. Predpokladám, že v spolupráci so SVP pôjde o kombináciu vodozádržnych opatrení a prečistením zúfalo zanesenej a zanedbanej kanalizácie. Prišlo by aj na vybudovanie tej novej - odvodňovacej, podľa toho čo nám rozpočet dovolí. 

12. Často sa zhováram s vodičmi električiek a hovoria mi o tom, navyše to obmedzuje rýchlosť električky a teda plynulosť dopravy. Keď navštívite Viedeň všimnete si, že električka môže jazdiť tichúčko ako vánok, až si musíte dávať pozor, aby vás nezrazila. Nevidím dôvod, prečo by sme si u nás mali latku nastavovať nižšie. Ako lepšie riešenie teda vidím električkové koľajové podvaly na gume ako škaredé múry, ktoré vytvárajú bariéru v meste a hneď sa stanu terčom grafiťákov. Vyznávam zásadu, že mesto má byť otvorené. Doba múrov je už preč. 



VIKTOR BÉREŠ



Môj program je zverejnený na www.viktorberes.sk. Ako primátor budem vehementne riešiť každý jeden problém, ktorý ste naznačili.  Keďže mám obavu, či moje odpovede nebudú inak interpretované, nebudem na otázky detailne odpovedať.

Chcem ale touto formou zdôrazniť, že mojou prioritou je stavba METRA, ktoré povedieme po račianskej radiále  (namiesto električky) a stavba mestských nájomných bytov. Svet je už inde a preto máme veľa práce pred sebou.

Nepodlieham tlaku žiadnej finančnej skupiny a budem proti nim tvrdo vystupovať.

Za odpovede ďakujem a mrzí ma, že dvaja zo štyroch favoritov (Mika a Nesrovnal) odpovede nezaslali - aj keď aj to je svojim spôsobom odpoveď.

Aktualizácia, dodatočne zaslali vyjadrenie aj za primátora Iva Nesrovnala




Michal Drotován

www.drotovan.sk

















8. 10. 2018

Rendez si zaslúži viac

Jedným akože "argumentom" proti mne je, že som vyrastal na Východnom. Avšak práve táto lokalita je mementom, prečo treba zabezpečiť do budúcnosti rozvoj všetkých častí Rače rovnomerne a nikto nemôže mať pocit, že sa na neho kašle - či už býva na Kopaniciach, v starej Rači, Komisárkach, Barónke, pod hradskou, Krasňanoch, Východnom alebo Na Pántoch.


V prípade Východného bola skoro vždy univerzálna odpoveď, že "to patrí železniciach alebo magistrátu" - keď sa však pozrieme na stav komunikácie Na pasekách - ktorá 100% patrí do správy MČ Rača - výhovorky zrazu nesedia.


V mojom programe je jedným z bodov úprava "námestíčka" na Východnom, ktoré by po dotvorení mohlo byť veľmi pekným miestom aj pre obyvateľov. Pozemky sú v správe ŽSR, podľa mňa sa však podobne ako v prípade rekonštrukcie Detvianskej - kde sa pozemky pre rekonštrukciu zverili dočasne Rači -  dá tento problém riešiť. 


Myslím si, že ak by Rača rokovala so ŽSR o dlhodobom prenájme časti účelových komunikácií na parcelách "E" č. 4678/2, 4778/4 a 4778/1, k.ú. Rača za účelom renovácie a správy, tak by to bola reálna a schodná cesta. Netreba zabúdať na to, že samotná magistrátna komunikácia Dopravná je tiež priamo na pozemku ŽSR (práve parcela číslo 4778/4). Druhou možnosťou je zaradiť toto námestie ako miestnu komunikáciu III. alebo IV. triedy (podobný proces sme riešili v prípade štyroch účelových komunikácií v Karlovej Vsi) a teda ho získať priamo do správy ako cestný správny orgán. Samozrejme by bol potrebný súhlas vlastníka - ten sa však o teleso komunikácie nestará, tak by to zásadný problém nemal byť (len to bude trvať nejaký čas).


Ako vidieť vyššie, mám konkrétnu predstavu, ako dlhodobý problém riešiť - druhou otázkou sú financie. Nakoľko sa pri policajnej akadémii chystá projekt Rendez Vous, projekt aktívne pripomienkujem a riešim jeho parametre, aby jeho negatívny dosah bol čo najmenší. Nie je ešte známe, koľko bude mať metrov štvorcových nadzemnej podlahovej plochy, podľa zámeru EIA sa dá odhadovať pre mestskú časť približne 600 000 € z poplatku za rozvoj. Keďže si myslím, že peniaze za poplatok by mali prioritne smerovať do lokality, kde sa má diať výstavba - dané peniaze by mali smerovať do rozvoja Rendezu, a teda časť z nich by išla na rekonštrukciu tohto námestia.

Michal Drotován

kandidát na starostu Rače
www.drotovan.sk
www.facebook.com/michal.drotovan