22. 7. 2022

Odpočet: Projekt Zrkadliská

Zámer Zrkadliská je projekt, ktorý strašil obyvateľov Hečkovej viac ako desaťročie. Bolo na neho v roku 2011 vydané právoplatné územné rozhodnutie a je to projekt, kde obyvatelia sa súdili a dlhodobo hľadali nejaké riešenie, aby to tam nestálo. Som rád, že sa nám spoločne s poslancami podarilo nájsť nakoniec kompromisné riešenie, aby daná budova nestála. 

    

Ohľadom zámeru Zrkadliská ma oslovili obyvatelia daného bytového domu v roku 2012 ako poslanca v Rači. Snažil som sa im v tejto veci pomôcť a nasledujúce roky sme viackrát konzultovali možnosti - či už e-mailom alebo na osobných stretnutiach. Krátko po mojom zvolení za starostu Rače som v januári 2019 zvolal stretnutie na úrade s dotknutými obyvateľmi a ich zástupcami, dohodli sme si nejaké kroky a možnosti.

Dňa 5.2.2019 sa konalo miestne zastupiteľstvo, ktoré prerokovalo petíciu viac ako 1000 ľudí ohľadom zastavenia výstavby Zrkadliská. Na základe pozmeňovacieho návrhu p. Dobrotkovej bol doplnený bod 3, ktorým miestne zastupiteľstvo jednohlasne vyjadrilo podporu petícii na zastavenie predmetnej stavby Zrkadliská.

Následne som na základe dohody so zástupcami obyvateľov bytových domov Hečkova (p. Hlavová, p. Cerovský, p. Dobrovolský, p. Bella a ďalší) z januára 2019 a na základe uznesenia zastupiteľstva z februára 2019 začal rokovať s firmou VI Group o dvoch variantoch riešenia - odkúpenie alebo zámena. Zámena za objekt na Strelkovej bola vyhodnotená neskôr ako presun problému inde a nie dobré riešenie.

Začali sme teda rokovať aj s Hl. mestom SR Bratislava ohľadom možného odkúpenia pozemku. Pôvodne bol návrh VI Group na sumu 720 000 € a návrh z našej strany, že to odkúpi celé magistrát (boli plány zaradiť to do rezidenčného parkovania a vybudovať tam parkovací dom). Z rôznych dôvodov (príjazd, možný precedens na meste, vyjednávanie o cene a pod.) sa nakoniec rokovania ustálili na sume 660 000 € s tým, že 11/20 (363 000 €) zaplatí mestská časť Rača, ktorá následne dá časť parkovacích miest do predaja alebo prenájmu (presne 30) a zvyšok zaplatí Hl. mesto SR Bratislava, ktoré dá zvyšné parkovacie miesta do systému rezidenčného parkovania.

Napriek tomu, že toto riešenie prešlo jednohlasne aj príslušnou komisiou (bod 3) aj miestnou radou, na najbližšom zastupiteľstve poslanci hlasovali za stiahnutie daného bodu a na mimoriadnom zastupiteľstve 20.11.2019 ho zamietli v pomere 8:7.

       

Na výkrese vidíte alternatívu, ktorá bola predložená v novembri 2019 (druhá bola rozšírenie parkovacích miest aj vedľa budovy o súčasnú zeleň), táto alternatíva nakoniec bola v septembri 2020 schválená ale s úpravou, že je podmienkou, že predtým musia obyvatelia odkúpiť minimálne 40 parkovacích miest za 10 000 €. A zvyšok následne odkúpi mestská časť Rača. Plus bolo dohodnuté, že sa spravia základné opravy danej spevnenej plochy a tým, že developer nebude budovať parkovacie miesta na zeleni  sa zníži suma o 10 000 €. Toto bolo dohodnuté na spoločných rokovania s VI Group a zástupcom poslaneckého klubu Spoločný cieľ p. Polakovičom a komunikáciou s pani Hlavovou, ktorá v tejto fáze zastupovala obyvateľov.

Časť poslancov tvrdí, že toto riešenie bolo lepšie ako to pôvodné, ja osobne si to nemyslím. Hlavne z dvoch dôvodov - teraz pri veľkom počte vlastníkov bude už veľmi náročné urobiť z toho oficiálne parkovisko (teda s odlučovačmi ropných látok, spĺňajúce normy a skolaudované) a s najväčšou pravdepodobnosťou to teda zostane naďalej ako spevnená plocha. 


Druhá vec je tá, že bol vyvinutý silný tlak na obyvateľov, že ak si nekúpia za 10 000 € 40 parkovacích miest, tak obec od toho dáva ruky preč. Podľa môjho názoru ľudia nemohli za ten zámer, mohla za to mestská časť Bratislava-Rača (právoplatné územné rozhodnutie) a Hl. mesto SR Bratislava (kladné záväzné stanovisko a vecné bremená na siete), preto mi prišlo toto riešenie nie veľmi fér.  Preto ak toto riešenie, tak to celé mala odkúpiť mestská časť Bratislava-Rača, následne dať do stavu na možné skolaudovanie, a až po skolaudovaní predávať obyvateľom. 

Čo sa týka financií, tak ohľadom Rače, ak by sa predali všetky vhodné parcely na parkovanie v budúcnosti, tak "zostatok" na obci by bol 80 000 €, v prípade prvého variantu pri odkúpení 11/20 za 363 000 € a predaní 30 miest by bol "zostatok" 63 000 €. Všetko pri cene 10 000 € za miesto - v prípade vyššej ceny za ďalšie predaje by bol zostatok v oboch prípadoch nižší. Schválené riešenie by bolo ekonomicky výhodnejšie, ak by sa predávali aj parcely, čo tvoria v súčasnosti zeleň, prístup ku chodníku a pod.  V tom prípade by mohla byť MČ Rača dokonca na konci dňa v pluse. A áno, Hl. mesto Bratislava by malo v pôvodnom variante svoje miesta na rezidenčné parkovanie - neprišlo by však o peniaze - práve naopak, postupom času by ich zhodnotilo (postačuje si porovnať ceny za nehnuteľnosti v Bratislave v roku 2019 a 2022). Je to však teraz už len akademická debata.

Akceptoval som to však ako kompromis, ktorý bude viesť k tomu, že sa daná stavba Zrkadliská nebude stavať a teda naplním sľub obyvateľom daných bytoviek, ktorý som dal ešte v roku 2014. Politika je vždy umením možného - o to viac, ak nemáte podporu väčšiny zastupiteľstva. Nájdenie riešenia, ktoré by bolo v súlade s príslušnými zákonmi a samotné sprocesovanie všetkého stálo veľa hodín práce úradu najmä pani Pažitnej a pani Korduliakovej, za čo im ďakujem.


V každom prípade som rád, že sa nakoniec našla spoločná cesta aj so zastupiteľstvom v Rači, aby daná budova Zrkadliská nestála. Nepovažujem to však za precedens ale za špeciálny prípad práve pre absolútnu nevhodnosť daného zámeru v území. Pre budúcnosť nie je cesta, aby mestská časť vykupovala pozemky (bez ohľadu na to, že časť zaplatia obyvatelia). Od začiatku hovorím, že prípad Zrkadliská bol špecifický problém ohľadom jeho dopadu a tak sa aj riešil.

Záverom by som sa chcel poďakovať všetkým obyvateľov danej lokality, ktorí viac ako desaťročie riešili daný zámer a venovali tomu veľa času, energie aj peňazí, tiež by som sa chcel poďakovať aj poslancom z poslaneckého klubu Spoločný cieľ, že sa podaril nájsť kompromis. O tom, či bol lepší môžeme diskutovať a záleží to od uhla pohľadu, kľúčové však je, že projekt Zrkadliská bol definitívne vymazaný.

Pozn.: Fotografie som spravil v dobe, keď sa riešila daná vec na zastupiteľstve v rámci prezentácie poslancom v novembri 2019.

Michal Drotován
starosta mestskej časti Bratislava-Rača

20. 7. 2022

Projekty športovísk v Rači

Za posledné štyri roky sme opravili každý rok minimálne jedno väčšie športovisko a do budúcna máme tiež plán v tom pokračovať.

Po mojom nástupe na pozíciu starostu som zrušil pôvodne vysúťažený projekt na revitalizáciu ihrísk na Tbiliskej pre finančnú náročnosť, upravili sme projekt a nakoniec sa postupne realizoval v menšej miere a ušetrili sme 0,5 mil. €, ktoré sme dali do športovej infraštruktúry inde. Ako prvé sa urobilo ihrisko s umelou trávou aj osvetlením a bežecký ovál v roku 2019. Následne pribudlo v roku 2020 (stavalo sa počas prvej vlny Covid19) hokejbalové ihrisko a neskôr doskočisko.


V roku 2021 sme skolaudovali nový urban park na Tbiliskej (kde sme získali dotáciu od mesta a štátu viac ako 100 000 €), opravilo sa multifunkčné ihrisko na Hubeného, tenisový kurt na Cyprichovej, ihriská na Kafendovej aj Východnej pri KS Impulz.

Tento rok 2022 sme na jar v spolupráci s Be Cool (organizátor behov ako Bratislava Marathon) a DM-drogerie markt otvorili nové fitness prvky na Hubeného a v lete nás čaká ešte kompletná obnova dvoch ihrísk na Sklabinskej, basketbalového ihriska za školou Hubenka s výmenou povrchu a nový pumptrack na Sklabinskej.


Tento rok budú aj kompletne dokončené opravy dvoch telocviční a malého štúdia na tanečnú na ZŠ Plickova. Celú školu aj so športovým areálom plánujeme otvoriť v septembri 2023.


Pre obdobie rokov 2022-2026 máme v pláne tieto projekty ohľadom športovísk v Rači

Keď sa dokončí prevod ihriska na Peknej ceste a získame ho do majetku, tak chceme ho kompletne revitalizovať a obnoviť vrátane zázemia a tribúny. 


Na Strelkovej chceme vybudovať parčík aj s hracími prvkami a fitness prvkami, čo bude ďalší priestor na športovanie v strede Rače.


Plánujeme dokončiť celý športový a oddychový areál pri ZŠ Plickova, ktorý bude pre školu a mimo vyučovanej doby aj pre širokú verejnosť. Aktuálne sa dokončuje projektová dokumentácia a začne stavebné konania.


Nakoľko spoločnosť LBG Aréna, s.r.o. nevie preukázať financovanie svojho zámeru, nechce predložiť platnú bankovú záruku na 300 000 € v prospech mestskej časti a tiež nevie ani predložiť harmonogram prác, tak do budúcna už s daným projektom ako nereálnym nerátame. Chceme preto v danom areáli urobiť nový projekt, kde bude zachovaná BMX dráha, vznikne tam priestor pre tréningové ihrisko pre futbalistov, squash, urban park a parkúr plus horolezeckú stenu aj s oddychovým areálom pre verejnosť.



Pevne verím, že tak, ako sme ukázali, že vieme robiť aj veľké a náročné projekty ako ZŠ Plickova, že sa nám podarí realizovať aj projekty v rokoch 2022-2026. Na veľkú časť z nich budeme zháňať mimorozpočtové zdroje (v prípade parčíku Strelkova je už žiadosť podaná).

Michal Drotován
starosta mestskej časti Bratislava-Rača





 


13. 7. 2022

Kocúr na Plickovej


Projektu školy Plickova sa projekčne aj stavebne venujeme 2,5 roka. Narazili sme pritom na jeden problém, ktorý má žiaľ len menej zlé alebo viac zlé riešenie. Jedná sa o mozaiku Kocúr z roku 1972 od autora Ivana Vychlopena (1941-1998), ktorý ju vytvoril v spolupráci s J. Slížom.


Na úvod treba uviesť, že v pôvodnom projekte rekonštrukcie budovy na súkromnú školu (2008-10) aj v projekte Hl. mesta SR Bratislava (depozit galérie) mala byť daná mozaika prekrytá zateplením bez náhrady. My sme sa snažili 2,5 roka nájsť riešenie, ktoré by nejakým spôsobom ponechalo danú mozaiku, ale na druhej strane vedeli by sme dokončiť aj našu školu. Škola je pre nás prioritou.

Prvotný návrh bol zložiť danú mozaiku, zatepliť stenu a následne mierne ju posunúť a vrátiť naspäť. Takto to v prvej fáze navrhovali aj projektanti. Keď sa však začali robiť podrobnejšie analýzy odborníkov doc. Gabriel Strassner, vedúci katedry reštaurovania VŠVU, aj MgA. Magdalena Kracík Štorkánová, PhD. (známe česká mozaikárka) vyhodnotili toto riešenie ako veľmi rizikové, ktoré by viedlo k nezvratnému poškodeniu diela (hlavne z dôvodu, že cementové lepidlo je tvrdšie ako kachličky, čo by znamenalo - a sonda to preukázala - jej zlomenie).

Ďalšie dôležité skutočnosti:

1. Podľa súčasných noriem požiarnej ochrany, ktoré sú pre kolaudáciu a bezpečnosť školy a detí a zamestnancov nutné dodržať, musí byť z druhého podlažia na konci chodby únikový východ a požiarne schodisko. Z toho dôvodu boli aj v stene vyrezané dvere a musí tam byť požiarne schodisko (umiestnené čo najbezpečnejšie). Samozrejme, pevne veríme, že v budove nebude nikdy požiar, bezpečnosť detí a učiteľov je pre nás však prioritou. 


2. Ako vidíte na fotografii vyššie, zadná časť budovy je už zateplená, podobný spôsob zateplenia - zase jednak z dôvodu noriem (energetická náročnosť budovy) potrebných dodržať pre kolaudáciu ale jednak aj z podmienok udelených fondov EÚ (kde je jednou z podmienok všeobecne vždy zníženie energetickej náročnosti budov a uhlíkovej stopy) je potrebné riešiť aj na tejto stene. Preverovali sa možnosti zateplenia z vnútra, avšak projektanti aj stavebné firmy zhodnotili, že by tam vznikali tzv. tepelné mosty (únik tepla) a je tam vysoké riziko plesnivenia. Zatiaľ sme nenašli firmu, ktorá by bola ochotná nám dať na takéto stavebné práce záruku. Oboje si v triedach základnej školy nemôžeme dovoliť.

3. Problém sú aj jednotlivé spoje medzi keramzit betónovými panelmi a možná degradácia spojov ale aj betónu bez zateplenia v budúcnosti - treba si uvedomiť, že táto rekonštrukcia školy predpokladá, že budova bude plne funkčná ďalších minimálne 50 rokov (ideálne aj o mnoho viac). Na fotografiách nižšie je detail spojov a tiež priečny rez panelu.





4. Treba zobrať do úvahy, že nejde o zatepľovanie historickej budovy z tehál či kameňa. Ide o budovu kolaudovanú v roku 1972, ktorá bola robená z betónových prefabrikátov a keramzit betónu, vtedajšou technológiou betónových panelov a spájaním týchto panelov do jednotlivých stien. Technické možnosti sú teda výrazne odlišné. Mimo toho, ak by sme nezačali so samotnou rekonštrukciou, tak budova by o niekoľko rokov bola už v takom stave, že by bola možná len jej sanácia.


Na tejto fotografii vidíte na hrane steny ešte pozostatok pôvodného nedokončeného zateplenia (rok cca 2009-2010), to sa aktuálne odstraňuje a mení za nové zateplenie.

Zatiaľ sme nenašli technické riešenie, ktoré by umožnilo zachovať odkrytú mozaiku Kocúra tak, aby nevznikali tepelné mosty, v triede neplesniveli steny a tiež je potrebné mať na danej stene požiarne schodisko plus danú stenu tak zabezpečiť, aby bola funkčná ďalších minimálne 50 rokov. Projektanti navrhujú ako jediné schodné riešenie pre školu prekrytie a na vedľajšej vzniknutej stene urobenie kópie diela podobnou technológiou (ak s tým bude súhlasiť umelecká obec a tiež dedička pána Vychlopena). K dielu bude pripojená tabuľa, kde bude informácia o tom, že je to replika, kto je autor pôvodného diela a že pôvodné dielo je prekryté a v prípade nových technológii v budúcnosti, sa s ním môže nakladať. 
Alternatívou je zateplenie čiastočne zvnútra, kde sa ide do rizika tepelných mostov a plesnivenia, mozaiku to však zachová.  
Ak niekto vie realizovať a garantovať iné technické riešenie, opätovne ho vyzývam, aby sa nám ozval - michal.drotovan@raca.sk.


Dnes, 13.7.2022, bolo stretnutie priamo na mieste s pani Vychlopenovou a ďalšími zástupcami kultúrnej obce. Dohodlo sa, že je priestor ešte dva týždne na nájdenie iného ako vyššie uvedeného riešenia (potrebujeme však garantovať, že triedy budú spĺňať všetky hygienické, požiarne aj energetické štandardy a realizátor dá na stavebné práce aj záruku). 

Záverom by som chcel uviesť, že sme sa vždy snažili nájsť riešenie, ktoré bude najvhodnejšie nielen pre prezentáciu diela ale aj pre školu a jej funkčnosť. Ja si vážim všetky umelecké diela, ak však neexistuje zodpovedajúce technologické riešenie a normy sú dané, nemáme veľmi na výber. V tomto prípade ide o hygienické normy, energetické normy, požiarne normy, technické normy, statické možnosti a stav materiálu v stene. Je potrebné tento problém riešiť ako celok a nie iba jeho parciálnu časť (mozaika). Ako som uviedol vyššie, pre nás je prioritou funkčná a kvalitná škola.

Ak niekto vie realizovať a garantovať iné technické riešenie, budeme veľmi radi, ak aby sa nám ozval - michal.drotovan@raca.sk.

Aktualizácia 2023:

Kocúr sa nakoniec podaril zachrániť (technické riešenie budeme "skúmať" nasledujúcich 5 rokov". Prebehla aj kompletná oprava diela.



Michal Drotován
starosta mestskej časti Bratislava-Rača




 



12. 7. 2022

Opravy chodníkov v Rači

Nakoľko sme prevzali veľký investičný dlh, kedy sa dlhé desaťročia investovalo minimum peňazí do opráv chodníkov,  hneď po mojom nástupe do pozície starostu sme aj s kolegami začali postupnú obnovu chodníkov v správe mestskej časti Rača.


Aj keby sme najradšej opravili všetko naraz, financie nám umožňujú postupné opravy, krok za krokom. Opravili sme tak dlhé roky rozbité chodníky pri bytových domoch v Krasňanoch (napr. na Hagarovej, Kadnárovej či Hubeného). Urobili sme nové spojovacie chodníčky ako je veľmi využívaný chodník Hlinická/Nový Záhon.

Opravili sme tiež spojovací chodník Pri vinohradoch/Žarnovická, pri škole Tbiliská ale tiež sme vybudovali sme viacero nových prepojovacích chodníkov na základe podnetov obyvateľov (napríklad na Jurkovičovej, Plickovej či Černockého). Dlhé roky žiadaný prístup na ihrisko Sklabinská sme zabezpečili spoločne aj s bránkou. Je až neuveriteľné, že taká banalita sa riešila celé desaťročia.

Som veľmi hrdý tiež na to, že sa nám podarilo výrazne zlepšiť pre chodcov jednu z najvyťaženejších chodeckých lokalít v Rači - stred Detvianskej ulice, kde v minulosti ľudia vystupovali z autobusu do zaparkovaných áut či im bránilo v rozhľade zaparkované auto taxislužby. Dnes je celá zóna na kvantitativne úplne inej úrovni.


Postupne sme tiež odstraňovali rôzne bilbordy, zastaralé informačné tabule či smerovníky, aby nebránili chodcov v chôdzi či rozhľade. Tento rok plánujeme začať revitalizáciu námestička na Rendezi, opraviť priestor pred farským kostolom či chodník na ulici Pri vinohradoch.

Postupne tiež chceme revitalizovať ďalšie priestory, kde je veľký pohyb chodcov ako pred budovou úradu na Kubačovej či v okolí zastávok MHD. Veľa chodníkov má tiež v správe Hl. mesto SR Bratislava a to sa tiež postupne snaží opravovať verejne priestory (Stolárska, námestie Pekná cesta, Hečkova a ďalšie) a verím, že v tom budú v Rači pokračovať aj nasledujúce roky. Roboty je veľmi veľa - práve z dôvodu, že sa to neriešilo systematicky desaťročia. 

Vždy, keď otvoríme tému opráv chodníkov, príde k nám veľa podnetov - plne chápem, že ľudia, kým neuvidia opravený ten "svoj chodník", tak ich táto téma zaujíma. V období 2023-2026 chceme naďalej pokračovať v nastavenom systéme postupných opráv a navyšovania rozpočtu. Predostrel som tiež ambiciózny plán kompletnej opravy pešieho korza od Kivviko po Černockého a od parku J.M.Hurbana po koniec Komisárok (body 2. a 7.), ktoré plánujeme v rokoch 2023-2026. Na základe spätnej väzby od ľudí vidím, že záujem o opravy chodníkov je a tieto projekty majú podporu od obyvateľov.

Michal Drotován

starosta mestskej časti Bratislava-Rača 

www.drotovan.sk



1. 7. 2022

Michal Drotován: PROGRAM 2018 až 2022 – Úlohy, linky, odpočet...

VOLEBNÝ PROGRAM 2018 – ODPOČET