3. 7. 2019

Ako nafúknuť školy v Rači?

Na úvod uvediem, že sa nebudem vracať k dôvodom, prečo vznikol problém nedostatku miest v školách, už je to bezpredmetné. Budem čisto vecný a popíšem aktuálny stav.


1. Problém na vyriešenie:

Demografia v Rači ukazuje jasné trendy, preto je predpoklad potrieb na nasledujúce roky jasný.
Ak v školskom roku 2020/21 skončia 4 triedy deviateho ročníka a treba 11 tried pre prvákov nedostatok je 7 tried atď. Do septembra 2023 je potrebné zabezpečiť 25 tried.
Viac v tabuľke:


Z daného vyplýva je počet tried a tiež časové obdobie je dané. Už pre školský rok 2019/2020 je počet pôvodných tried nižší, preto sme stavebnými úpravami v školách ZŠ Tbliská a ZŠ Hubeného navýšili kapacitu na maximálny počet. Stavebné úpravy prebiehajú cez tieto letné prázdniny.

2. Možnosti riešenia:

2.1 Sfunkčnenie ZŠ Plickova

Na základe silnej podpory a iniciatívy na meste zo strany vicestarostky Rače Lenky Antalovej Plavuchovej sa koncom júna 2019 podarilo schváliť na meste uznesenie, ktoré odporúčalo zveriť budovu a areál bývalej ZŠ Plickova mestskej časti Rača, do 60 dní sa má urobiť odčlenenie na katastri ihriska pozemného hokeja (tam je nájom do roku 2022) a pripraviť preberací protokol na prevzatie. Hľadáme možnosti financovania a prevádzky danej školy. Zatiaľ najreálnejšie vyzerá alternatíva spoločnej investície mestskej časti (a hľadanie aj mimorozpočtových zdrojov) a súkromnej školy. Kompletná rekonštrukcia je odhad na 7-8 mil. € pri 33 triedach. Z toho by náklady MČ boli cca 4 mil. € 

Aktuálny stav školy nie je dobrý, čo je vidieť aj z vonkajšej strany, časť budovy je mimo prevádzky 10 rokov, časť dokonca už cca 15 rokov.

Kotolňu nie je možné použiť, bude sa hľadať skôr spôsob napojenia na centrálnu sieť, je potrebné doriešiť mimo tried ešte telocvične, jedáleň a pod.


Pre úspešnú realizáciu je potrebné urobiť projektovú dokumentáciu, zabezpečiť kompletné stavebné povolenie, vysúťažiť realizátora a následne zabezpečiť realizáciu až do kolaudácie a následné zaradenie školy do siete základných škôl.


Celý tento proces bude trvať dva až tri roky, z toho dôvodu je potrebné na školský rok 2020/2021 resp. v prípade potreby aj na školský rok 2021/2022 dočasne zabezpečiť 7 resp. 15 tried. 

Financovanie zámeru musí byť viaczložkové - developerský poplatok + fond rozvoja Rače + úver + súkromné zdroje (budeme sa snažiť získať zdroje aj z EÚ fondov, nórskych fondov, štátneho rozpočtu príp. súkromných sponzorov). Už sa prihlásilo viacero rodičov, že by radi pomohli.

Alternatívou je, že by daný projekt bol čisto súkromný, nevyriešilo by to však potrebný počet tried, iba by tú potrebu znížilo.

2.2 Prístavby ZŠ Tbiliská

Ďalšou možnosťou sú prístavby školy ZŠ Tbiliská na základe poslaneckého návrhu pánov Polakoviča a Pajdlhausera. Preverili sme túto možnosť a overujeme ďalšie skutočnosti. Základná štúdia je dostupná tu. Maximalistická teoretická verzia je 21 tried, preverujeme však siete, ochranné pásmo trafostanice a tiež svetlotechnický posudok. Tiež by bolo potrebné rozšírenie jedálne, preveriť jej kapacitu (aj s ohľadom na tzv. obedy "zadarmo") a  kapacitu telocvične.

Toto riešenie 21 tried (priebežná kalkulácia - svetlotechnika a iné veci môže počet tried znížiť) vychádza vrátane rozšírenia jedálne na 3,5-4 mil. €, nie je však reálnosť spolupodieľania sa súkromného sektora. Tiež by to vytvorilo veľmi veľkú školu lokalizovanú dosť extenzívne vo vzťahu k oblasti centrálnej Rače resp. aj Východného. Povoľovanie a realizácia by trvala približne rovnako ako v prípade Plickovej, tj. 2 až 3 roky. Výhodou by bol nový športový areál a súčasné zázemie.

2.3 Dvojsmenná prevádzka škôl

Tento variant je braný ako posledné riešenie, nakoľko by však musela byť zavedená perspektívne na ďalších 10 a viac rokov, nie je to veľmi udržateľné riešenie vo vzťahu k rodičom, učiteľom ani deťom. Zásadný pokles požiadaviek na školskú dochádzku sa nepredpokladá- v každom prípade alternatívy 2.1 a 2.2 by boli robené ako bezbariérové s možným využitím v budúcnosti pre napr. denný stacionár a ďalšie potreby.

3. Riešenie na prechodné obdobie

Nakoľko v školskom roku 2020/2021 je potrebné zvýšiť počet tried o 7 a v roku 2021/22 o 8,  je potrebné hľadať riešenie do doby dokončenia opravy ZŠ Plickova resp. prístavby ZŠ Tbiliská. Samozrejme bolo by dobré, ak by sa to stihlo do dvoch rokov, pri stave na trhu stavebných firiem a pod. je však nutné rátať aj s rezervou. Preto sme hľadali možnosti v Rači a okolí na možné dočasné prenájmy tried. Keďže ide o veľký počet 15 tried, našla sa jediná reálna alternatíva v podobe SOŠ Na Pántoch. Ak niekto nájde iné priestory a možnosti, nech ich dá vedieť.

Hľadáme čo možno najlepšie riešenie. Vo vzťahu k rodičom, žiakom, učiteľom aj logistike presunov vyučujúcich. V zmysle toho bude treba brať aj v úvahu aké triedy a ročníky by tam boli presunuté.

Výhodou SOŠ Na pántoch je možnosť vyčlenenia samostatného traktu s vlastným vchodom, dostatočne kapacitná jedáleň, veľký športový areál a plaváreň v objekte a možná prístupnosť školským autobusom resp. automobilmi. Nevýhodou je extenzívna poloha na hraniciach Rače a Vajnôr.



 4. Doplnkové riešenie

V spolupráci s BSK hľadáme možnosť rozšírenia tried druhého stupňa o priestory Gymnázia Hubeného (administratívnym vytvorením školy pod správou BSK), išlo by však v maximálnom variante o spolu 4 triedy a iba druhého stupňa. Toto riešenie je rozpracované.

Na záver chcem uviesť, že sa snažíme a budeme snažiť nájsť čo najlepšie riešenie tohto problému. Počet potrebných tried je daný, z toho treba vychádzať. V minulosti boli určite aj iné možnosti, my musíme riešiť veci v akom stave sú dnes.

Na zastupiteľstve budeme každé tri mesiace informovať poslancov aj verejnosť o aktuálnom stave.


Michal Drotován
starosta Rače
www.facebook.com/michal.drotovan
www.drotovan.sk

7. 3. 2019

Ako zvýšiť transparentnosť MČ Rača 2019

Návrh k posilneniu transparentnosti a otvorenosti MČ Bratislava-Rača.

Prax ukázala, že v Rači je potrebné ďalej posunúť aj otázku transparentnosti. Prišiel čas prejsť od programu k plneniu. Pripájam aktualizovanú verziu článku z roku 2012. Dôvody úprav: buď už boli niektoré opatrenia medzičasom realizované, alebo sa zmenili niektoré okolnosti (napr. zákon GDPR).



Cieľ
Opatrenie
1. Posilniť účasť obyvateľov mestskej časti na činnosti miestneho zastupiteľstva
1.1 Predkladať verejnosti na pripomienkovanie zásadné dokumenty, projekty a návrhy VZN týkajúce sa fungovania mestskej časti.

2. Zvýšiť otvorenosť miestneho zastupiteľstva a jeho komisií
2.1 Zverejňovanie všetkých materiálov, ktoré je v zmysle zákona možné zverejniť MZ, miestnej rady a komisií MZ automaticky na stránke www.raca.sk.

3. Zvýšiť transparentnosť činnosti MZ, MÚ a starostu mestskej časti
3.1 Prijať Etický kódex volených predstaviteľov mestskej časti.
3.2 Prijať Etický kódex zamestnancov mestskej časti a jej organizácií, ktorý bude obsahovať: deklaráciu majetkových, peňažných alebo iných vlastníckych pomerov; riešenie konfliktu záujmov; úpravu zneužívania svojho postavenia, služobných informácií a dôvery nadriadeného na získanie neoprávnených výhod pre seba alebo svojich blízkych; úpravu využívania verejných prostriedkov na osobný prospech; úpravu prijímania darov, výhod a pod.; úpravu akceptovaného správania a konania po skončení pracovného pomeru; sankcie v prípade porušenia ustanovení kódexu.
3.3 Zaviesť monitorovanie členstva zamestnancov úradu v riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánoch iných právnických osôb.
3.4 Zaviesť režim riešenia sťažností spojených s porušením Etického kódexu (zabezpečené chránené oznamovanie nekalých praktík na pracovisku – whistleblowing).
3.5 Trvalo zverejniť na www.raca.sk:
3.5.1 pracovný poriadok a etické kódexy.
3.5.2 výročné správy, zakladacie (zriaďovacie) listiny, kontrakty s mestskou časťou a vedenie (resp. zloženie) orgánov.

(body 3.1 a 3.2 – viď Volebný program, úloha ÚRAD.6)


4. Zvýšiť transparentnosť stavebného úradu mestskej časti
4.1 Zapojiť do tvorby územného plánu resp. územných plánov zóny čo najväčší počet obyvateľov mestskej časti. (viď OBČAN.8)
4.2 Zaviesť kriteriálnu metodiku posudzovania a zásadu jednotnej aplikačnej praxe (zásada materiálnej rovnosti) pri porovnateľných stavebných zámeroch.
4.3 Trvalo zverejniť na www.raca.sk územný plán a územnoplánovacie podklady (napr. urbanistické štúdie).
4.4 Medializovať informácie o pripravovaných zmenách a doplnkoch územného plánu resp. územného plánu zón aj prostredníctvom miestnych médií, v miestnej tlači a na www.raca.sk.
4.5 Zverejniť na úradnej tabuli a na www.raca.sk informácie o každej žiadosti o územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie doručené obci + archív takýchto žiadostí nad 100 m2 zastavenej plochy.
4.6 Vytvoriť elektronickú úradnú tabuľu dostupnú 24 hodín denne a začiatky všetkých konaní nad 100 m2 umiestňovať na mieste investície a súčasne ich trvalo zverejniť na www.raca.sk.
4.7 Pre stavebný úrad vytvoriť samostatnú podstránku a prehľadne na nej zverejňovať dokumenty.
  
5. Zvýšiť transparentnosť nakladania s obecnými bytmi a miest v sociálnom a predškolskom zariadení.
5.1 Zaviesť elektronickú evidenciu žiadostí (o pridelenie bytu, prevod bytov do osobného vlastníctva a o miesto v sociálnom a predškolskom zariadení, ktorého zriaďovateľom je obec) s možnosťou sledovať stav žiadosti zverejnenej na internetovej stránke správcu / mestskej časti.
5.2 Trvalo zverejniť a priebežne aktualizovať (minimálne každých 6 mesiacov) na www.raca.sk základnú štatistiku o bytoch v správe obce (koľko bytov má mestská časť, koľko je v prenájme, koľko je voľných a pod.) a žiadateľoch o byt a miesta v sociálnych a predškolských zariadeniach mestskej časti v súlade so zákonom GDPR
5.3 Trvalo zverejniť na internetovej stránke správcu bytov zoznam sociálnych a predškolských zariadení, ktorých zriaďovateľom je obec vrátane informácie o aktuálnom počte klientov, počte voľných miest resp. počte žiadateľov o miesto v zariadení, informácie o možnostiach získania miesta v zariadení, rozpočte zariadenia, informácie o vedúcom/správcovi zariadenia a počte zamestnancov zariadenia.

6. Zvýšiť transparentnosť a otvorenosť rozpočtu
6.1 Uplatňovať na zásadné zmeny schváleného rozpočtu rovnaké pravidlá ako na návrh rozpočtu (zverejňovať zmeny na internete na pripomienkovanie verejnosťou atď.). Poznámka: Operatívne presuny v rámci bodov sú v malej miere v kompetencií starostu – nie je z hľadiska procesov efektívne riešiť to časovo náročne (napr. oprava pokazeného potrubia potrebuje rýchle rozhodnutie aj s rozpočtovým krytím).
6.2 Trvalo zverejniť na www.raca.sk
6.2.1 Register investičných akcií obce (obsahuje prehľad plánovaných investičných akcií v obci) za bežný a tri predchádzajúce uplynulé rozpočtové roky.
6.2.2 finančné výročné správy obce, audity vrátane informácií o vývoji dlhovej služby obce, a to všetko pri rešpektovaní zásady všeobecnej zrozumiteľnosti.
6.2.3 informácie o výške vyplatených miezd a odmien volených predstaviteľov obce, a to všetko pri rešpektovaní zásady všeobecnej zrozumiteľnosti.

7. Zvýšiť transparentnosť udeľovania dotácií a grantov
7.1 Trvalo zverejňovať na www.raca.sk
7.1.1 aktuálne grantové výzvy vrátane presného postupu rozhodovania o udeľovaní dotácií/grantov a systém ich hodnotenia, časové medzníky.
7.1.3 rozhodnutia o pridelení dotácie/grantu vrátane hodnotiacich tabuliek k jednotlivým projektom.
7.1.4 správy o realizovaných akciách financovaných z dotácie/grantu a zverejňovať pozvánky na podujatia financované z dotácie/grantu.
7.2 Vytvoriť prehľadnú podstránku na www.raca.sk.

8. Zvýšiť transparentnosť verejného obstarávania a zabezpečovania služieb
8.1 Využívať prednostne elektronické aukcie ako spôsob realizácie verejného obstarávania.
8.2 Spracovávať audity ročných plánov verejného obstarávania a ročných správ o stave a výsledkoch verejného obstarávania a zverejniť ich na www.raca.sk.
8.3 Zaviesť a trvalo zverejniť na internetovej stránke obstarávateľa etický kódex verejného obstarávania platný a záväzný pre všetkých zúčastnených na procese verejného obstarávania vrátane riešenia konfliktu záujmov na strane verejného obstarávateľa.
8.4 Trvalo zverejniť na internetovej stránke obstarávateľa všetky dostupné informácie o verejnom obstarávaní (interné smernice; oznámenia o verejných obstarávaniach; informácie o ustanovení komisií pre hodnotenie ponúk a riešení žiadostí; výsledky obstarávaní).
  
9. Zvýšiť transparentnosť predaja a prenájmu majetku mestskej časti
9.1 Používať pri predajoch a nájmoch súťažné metódy vždy, keď je to efektívne, nielen vtedy, keď to prikazuje zákon.
9.2 Používať pri predajoch a nájmoch elektronické aukcie – vždy, keď je to efektívne.
9.3 Zaslať všetkým uchádzačom a trvalo zverejniť na oficiálnej www.raca.sk informácie o výsledku obchodných verejných súťaží vrátane zápisnice z procesu predaja / nájmu majetku.
9.4 Zverejňovať v prípade prijatia úveru dopadové štúdie na obec.
Zahrnúť do nájomných zmlúv vždy možnosť vypovedania zmluvy zo strany mestskej časti.


Michal Drotován
marec 2019




15. 2. 2019

Pár slov k Rínku Rača

Keď som v podvečer 10.12.2018 zložil sľub starostu, boli na stole štyri problematické zámery, kde predošlý starosta Pilinský vydal územné rozhodnutie alebo dokonca dodatočné stavebné povolenie. Jedná sa o zámery - Zrkadliská, Dolný Slanec, Centrum Rača a Rínok Rača. Ako sa vraví, keď je stavba umiestnená, v stavebnom konaní často "môžete zmeniť iba farbu fasády".



Stručne k prvým trom -

1. Zrkadliská sme aktuálne prerušili stavebné konanie a vyzvali na doplnenie podkladov, budem robiť všetko preto, aby tam tá stavba  nikdy nestála, obyvatelia sa súdia a mestská časť bude stáť v tomto obludnom zámere na ich strane. Ak je niečo vzorový príklad zámeru v rozpore s verejným zámerom, je to tento projekt.

2. Dolný Slanec - tam bolo vydané právoplatné územné rozhodnutie na stavby aj komunikácie, aktuálne tam je v termíne odvolanie na súd, ktoré pripravili obyvatelia danej lokality, stavebné konanie ešte nezačalo.

3. Centrum Rača - tam predošlý starosta vydal dodatočné stavebné povolenie, odvolali sa účastníci konania a Okresný úrad Bratislava to vrátil na nové konanie, analyzujeme, čo s tým ďalej, konanie tam však ešte ani nezačalo.

K Rínku Rača uvádzam nižšie základné údaje o termínoch - červeným sú termíny Pilinského a modrým moje termíny (po 10.12.2018):


Ako vidíte, prvá etapa Rínok Rača - budovy a siete bolo ukončené stavebné konanie 07.12.2018. Sám Pilinský sa chválil v novinách, že to vraj mohol podpísať - čisto teoreticky áno, keďže v piatok 07.12. o polnoci uplynuli lehoty na doručenie pripomienok (pripomienky zaslal iba p. Slávik) a teda nasledujúci pracovný deň, tj. 10.12. by ich musela doručiť pošta, hneď by museli spracovať a vysporiadať sa s pripomienkami a podpísať za ten istý deň. Kto pozná poštu, tak vie, že ak niečo zasielate v piatok neskoro večer, šanca, že to príde v pondelok ráno je - nazvime to - otázna. Mimo toho vyvesenie na webovom sídle úradu bolo ešte o kúsok posunuté.

V každom prípade som dostal na stôl stavebné povolenie, ktoré bolo ukončené už pred mojim nástupom a Pilinský ho začal 13.11., tj. tesne po voľbách (podobne ako v tejto istej veci začal územné konanie Rínok Rača tesne po voľbách do BSK). Bývalý starosta čisto účelovo vyhovel žiadosti zo začiatku júla (sic!) a začal konať až tri dni po voľbách.

Napriek tomu som dva mesiace rokoval s developerom zámeru Rínok Rača, firmou 2JTI, s.r.o. ohľadom ústupkov v prípade budovy D3, ktorá je najväčší problém pre obyvateľov - a kde Pilinský sa chválil, že vybavil posunutie o 0,5 m (50 cm - áno, dobre čítate). Stavby boli právoplatne umiestnené (objem, hmota a poloha), karty som nemal na stole prakticky žiadne - jedine možný súdny spor zo strany developera na náhradu škody (Nezabúdajte, že predošlý štatutár veľmi aktívne cez zmenu územného plánu, EIA, územné konanie tento projekt podporoval a stavebný úrad je viazaný rozhodnutiami podľa stavebného zákona).

Napriek tomu sa podarilo s developerom dohodnúť prerušenie konania ohľadom stavebného konania objekty D1-D3 (ktoré začalo tiež za Pilinského, dostal som sa však do termínov na pripomienkovanie - hneď medzi sviatkami som sa stretol s firmou 2JTI, s.r.o. a žiadal som ich o redukciu zámeru).

Následne sme dohodli ohľadom stavieb D1-D3 memorandum, kde sa developer zaviazal zmenšiť danú budovu D3 a posunúť ju na úroveň línie "trafostanice", tj. posunúť ju nie o 0,5 m, ale o viac ako 5 metrov, tým pádom škrtol aj 4 byty, terasu a navrhované pivničné priestory. Áno, môžete namietať, že je to málo - ja som však nemal v ruke ani EIA ani územné konanie a ani celý proces stavebného konania. Ja sa tým ani nechválim - iba konštatujem skutkový stav. Ako občania sme to pripomienkovali celé roky, ale predošlé vedenie zostalo hluché. Ignorovalo už aj petíciu v roku 2011, ktorá požadovala zmeniť dané územie na malopodlažnú blokovú výstavbu. Postupom času sa naše šance a možnosti výrazne znižovali.


Vždy som komunikoval s občanmi jasne a vecne. Nehovoril som veci, tak ako ich niekto chcel počuť, ale aké boli v realite. Moje návrhy napr. z fázy, kedy ešte nebolo vydané územné rozhodnutie, si môžete pozrieť tu. Tak ako v mojom programe bod 5.5.  som sa zaviazal investovať veľkú časť tzv. developerského poplatku v okolí dotknutou výstavbou.

Preto jedným z bodov, ktoré chceme z tohto poplatku riešiť, je realizovať oddychovú zónu s výsadbou zelene a osadenie mobiliáru vrátane vybudovanie spojovacieho chodníka medzi objektom D3 a bytovými domami na Plickovej, investovať do ďalšej opravy vnútra NKD, začať projekt rekonštrukcie ZŠ Plickova či revitalizovať parčík na Plickovej.


Zároveň budeme od mesta žiadať z ich podielu na developerskom poplatku za Raču - vybudovanie kruhového objazdu a bezpečných prechodov na Hečkovej/Kadnárovej či kompletnú rekonštrukciu električkovej zastávky Hybešova.




Počas celého môjho pôsobenia budeme komunikovať jasne a vecne a prioritne komunikovať s obyvateľmi dotknutých lokalít osobne, ako je to v prípade Zrkadliská, Jadalu, Rendez Vous, Račany Rosso, Dolný Slanec či bytovka na mieste bývalého Elánu na Hagarovej.

Michal Drotován
www.drotovan.sk
www.facebook.com/michal.drotovan