21. 6. 2015

Nová králikareň sa opäť zobúdza

Opäť tesne pred letom máme na stole zámer výstavby až 13 poschodových bytoviek v srdci Rače - projekt pôvodne nazvaný Vin - vin, teraz marketingovo premenovaný na Rínok Rača. Práve na začiatku prázdnin by malo byť verejné prerokovanie tohto návrhu - 15.07.2015 o 16:00h. v miestnosti číslo 107 Primaciálneho paláca - je potrebné, aby tam prišlo vyjadriť osobne názor na projekt čo najviac obyvateľov!!!  (viac info na FB Priatelia Rače). Je dôležité, aby aj cez dovolenkové obdobie prišlo čo najviac ľudí vyjadriť svoj nesúhlas! 



Do 22. júla je možné zasielať na Ministerstvo životného prostredia SR aj písomné pripomienky k zámeru.
Ja som ich spracoval nižšie, ak máte záujem, môžete ich použiť/doplniť a poslať ako uznáte za vhodné.

Týmto zasielam zásadné pripomienky k správe o hodnotení zámeru „Obytný súbor Rínok Rača, Bratislava“ podľa §35 ods. 2 zákona 24/2006 Z.z. ktorý bol zverejnený na stránke - https://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/-obytny-subor-rinok-raca-bratislava-obytny-subor-vin-vin-raca-
V prvom rade je potrebné uviesť, že navrhovateľ sa riadne nevysporiadal s pripomienkami účastníkov konania, dotknutých a povoľujúcich orgánov, v správe o hodnotení absentuje riadne vypracované vyhodnotenie pripomienok doručených k zámeru v prehľadnej a jednoznačnej forme (úplne absentuje napr. vyhodnotenie pripomienok dotknutých orgánov) podľa §31 ods. 1 písm. g). Požadujem preto vrátiť správu o hodnotení na doplnenie a prepracovanie.

K správe o hodnotení mám tieto ďalšie zásadné pripomienky:

a) v správe o hodnotení sa uvádza , že požiadavke na redukciu podlažnosti sa čiastočne vyhovelo – skutočnosť je však presne opačná – žiadna z navrhovaných budov neznížili oproti pôvodnému zámeru predloženého v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie svoju podlažnosť. Objekt A1 má v oboch návrhoch 13 NP, objekt D3 má v oboch návrhoch 7 NP. Jedinou zmenou je, že objekt D3 má „redukované podlažia“. Ostatné budovy sú bez zmeny. Z daného dôvodu najzásadnejšej pripomienke obyvateľov a mestskej časti Bratislava – Rača nebolo vyhovené a úpravy sú iba kozmetické. Požadujem predložiť nový variant s výrazne redukovanou podlažnosťou. V prípade nepredloženia požadujem vydať rozhodnutie, že daný zámer nie je možné realizovať v predmetnom území a je v rozpore s verejným záujmom.

b) navrhovateľ sa nevysporiadal s požiadavkou na zahrnutie hlavnej cyklotrasy Kubačova do zámeru, návrh „upravenie dopravného značenia na Kubačovej ulici a na ulici Barónka v zmysle generelu cyklotrás“ požadujem za nedostatočný. Trvám na tom, že pri projekte podobného rozsahu je v 21. storočí nevyhnutnou podmienkou, aby v dotyku územia vybudoval developer oddelenú cyklotrasu na vlastné náklady. Súčasné stanovisko developera je také, že ho absolútne nezaujíma čokoľvek mimo jeho parciel. Preto požadujeme vybudovanie cyklotrás Kubačova a Barónka v predmetných územiach na pozemkoch navrhovateľa. Stanoviť túto požiadavku ako vynútenú investíciu.

c) redukcia zámeru oproti pôvodnému návrhu je minimálna – pôvodný zámer/súčasný návrh – 879 obyvateľov/860 obyvateľov (-19), 476 bytov/476 bytov (0), 960 parkovísk/835 parkovísk (-125)... Reálna zmena sa teda týka iba výrazného zníženia parkovacích miest v zámere!

d) v zámere nie je jasne uvedené, kde sa má nachádzať materská škôlka, požadujem doplniť a upresniť.

e) požadujem ako vynútenú investíciu vybudovanie prestrešených zastávok MHD na zastávkach električiek aj autobusov. Investor vo vyhodnotení uvádza, že ju bude akceptovať.

f) zásadná pripomienka sa týka dopravno-kapacitného posúdenia, požadujem pred vydaním rozhodnutia jednoznačne posúdiť a predložiť súhlas správcu komunikácie a súhlasy majiteľov pozemkov, ktoré umožní predĺženie ľavého odbočovacieho pruhu zo Žitnej na Hečkovú o cca 100 m. Opakovane požadujem riadne vypracovať dopravno-kapacitné posúdenie zámeru pre rannú špičku spracovanie iba poobedňajšej špičky považujem za čisto účelové, nakoľko ranná špička a priepustnosť náväzných križovatiek a Račianskej ulice je výrazne horšia a ranná špička je výrazne koncentrovanejšia ako poobedňajšia. Považujem predložené dopravno-kapacitné posúdenie za nedostatočne a v prípade nepredloženia analýzy rannej špičky požadujem celý zámer zamietnuť a neodporúčať jeho realizáciu.

g) nakoľko považujem dopravno-kapacitné posúdenie v danom zámere za kľúčové z hľadiska vplyvov na životné prostredie aj obyvateľov, požadujem vypracovanie a zhodnotenie dopravno-kapacitného posúdenia v rámci odborného posudku v zmysle §36 zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie v znení neskorších predpisov a jednoznačne stanovenie priepustnosti/nepriepustnosti križovatiek v rannej dopravnej špičke. Predložené dopravno-kapacitné posúdenie, ktoré sa nezaoberá rannou špičkou považujem za čisto účelové.

h) súčasne navrhnutý zámer považujem v danom území za negatívny a navrhujem, aby Ministerstvo životného prostredia SR podľa §37 ods. 5 zákona 24/2006 Z.z. nesúhlasilo s jeho realizáciou.

Pripomienky je potrebné zasielať na: Ministerstvo životného prostredia SR, Sekcia environmentálneho hodnotenia a riadenia, Nám. Ľ. Štúra 1, 812 35 Bratislava do 25.07.2015

PS: Nakoľko na našu činnosť Spolu pre Raču (vydávanie novín, webka, informovanie ľudí, odborné posudky atď.) sú potrebné financie, ak máte možnosť, transparentný účet 5057186515/0900 je stále funkčný a príspevky sú vítané. Ďakujeme.



Mgr. Michal Drotován


20. 1. 2015

Na scénu opäť nastupuje Kmotríkovo Račany Rosso...

Či je náhoda, že veľké developerské projekty prichádzajú na svetlo až po voľbách nechám na posúdení každého z vás. Po projekte Vin - Vin sa hneď objavuje prvá etapa Komtríkovho projektu Račany Rosso. Developer sa ho snaží rozkúskovať a predať salámovou metódou. Treba sa opäť ozvať, pretože neskôr už bude neskoro. A z Rače sa stane betónová džungľa...

Celý projekt Račany Rosso


 
Týmto vznášam v zmysle zákona 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životného prostredie v znení neskorších predpisov pripomienky k zámeru „RR I etapa, časť A“ – teda obytný súbor Račany Rosso, ktorý bol zverejnený na webovej stránke tu.


Vznášam tieto pripomienky:


1. v prvom rade požadujem, aby bol zámer posudzovaný v celku ako zámer Račany Rosso v zmysle §20 ods. 2 zákona 24/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov a nie po etapách (RR I. etapa, časť A). Kumulatívny nárast možný negatívnych dopadov (doprava, kanalizácia, dažďová voda, materské školy a pod.) celého zámeru je dôvodom, prečo by celý zámer mal byť posudzovaný v zmysle zákona 24/2006 Z.z. a nebolo ukončené iba v zisťovacom konaní, nakoľko navrhovateľ zámeru účelovo rozdelil kompaktný projekt na viacero etáp, aby nespadal pod povinné hodnotenie (napr. pre počet parkovacích miest).


2. požadujem vypracovať nezávislú dopravnú štúdiu - odborný posudok v zmysle §36 zákona 24/2006 Z.z., navrhovateľ nepredložil aktuálnu dopravnú štúdiu k celému zámeru – zvýšený počet áut po opravách pôvodného posúdenia (ktoré je však súčasťou predloženého zámeru) je dostupný tu: https://www.scribd.com/doc/128635959/Dopravna-%C5%A1tudia-Ra%C4%8Dany-Rosso-januar-2013 Požadujem obhájenie tvrdenia, že "Podľa dopravného posúdenia navrhované obytné domy nebudú spôsobovať svojim umiestnením a rozsahom komplikácie pri prevádzke dopravy a výrazné priťaženie priľahlých komunikácií a križovatiek, ich umiestnenie a dopravné napojenie je vyhovujúce.“



3. nesúhlasím s tvrdení, že „navrhované riešenie je v súlade s urbanistickou štúdiou a doručenými pripomienkami k nej“. Developer sa vôbec nezaoberal pripomienkami dotknutej verejnosti a ani mestskej časti, čoho dôkazom je napríklad informácie, že „v ďalšej etape bude projekt napojený na Podbrezovskú ulicu“. Daná ulica nie je kapacitne vhodná na napojenie obytného súboru Račany Rosso, nenachádza sa na nej v celej dĺžke chodník a výrazne zvýšená doprava by ohrozila aj obyvateľov penziónu pre dôchodcov. Viac k danej téme dostupné na: http://drotovan.blog.sme.sk/c/320242/Rebus-projektu-Ivana-Kmotrika.html



4. požadujem v rámci posudzovania predložiť hydrogeologický posudok, ktorý zhodnotí priepustnosť územia a odvod dažďovej vody (a reálnosť navrhovaných retenčných nádrží a vsakovacích jám), doriešiť vpuste do potoka Na pántoch a návrh vybudovania poldrov.




5. požadujem do projektu zapracovať vybudovanie cyklotrasy v rámci vnútorných komunikácií zámeru, vybudovanie parkoviska pre bicykle.



6. požadujem doriešenie kapacity kanalizácie – zberač „E“, ktorý pre celý zámer nie je kapacitne vyhovujúci. Požadujem vyriešenie nedostatočnej kapacity podmienenou investíciou developera už v tejto prvej fáze projektu.



7. požadujem vypracovanie hlukovej štúdie (cesta, otočisko električiek)


8. požadujem posúdiť potrebný počet miest v materských a základných školách, ktoré budú potrebné po vybudovaní projektu. Daný projekt túto otázku vôbec nerieši a nenavrhuje ani žiadne reálne stavby, ktoré by mali tento problém vyriešiť (napr. vybudovanie materskej škôlky, ktorá bude zaradená do siete škôlok). Požadujem posúdiť kapacitné potreby a možnosti projektu.

9. požadujem vysvetliť, aká úvaha viedla spracovateľa zámeru, že vplyv na dopravu počas prevádzky vyhodnotil aj kladne aj záporne. V čom pre dopravu má byť daný zámer – jeho prvá etapa pozitívna?


10. požadujem ako vynútenú investíciu od developera v prípade realizácie zámeru doriešiť v súčinnosti s Dopravným podnikom Bratislavy kvalitnú obnovu a výmenu zastávky električky a doriešenie prístupu chodníkom.
Záverom uvádzam, že daný projekt ako celok je objemovo pre dané územie nevhodný, požadujem jeho hodnotenie ako celku a nie čiastkovo po jednotlivých skupinách domov. Kumulatívne vplyv daného zámeru Račany Rosso sú výrazne negatívne a v predloženej forme nesúhlasím s jeho realizáciou.



Proti danému zámeru prebehla v roku 2012 petícia občanov a nesúhlas s projektom Račany Rosso vyslovilo 1860 ľudí.

Je dôležité, aby aj tento zámer pripomienkovalo čo najviac obyvateľov, aby sa podarilo výrazné znížiť jeho negatívne dopady. Pripomienkovať EIA zámer je možné do 10.02.2015 na adrese Okresný úrad Bratislava,
odbor starostlivosti o ŽP, oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek ŽP, Odborárske nám. 3, P.O.BOX 19, 810 05 Bratislava.

PS: Veľa ľudí sa ma pýta, či to má zmysel riešiť - áno má - ak sa nepokúsime, tak sa nič nepodarí. Ak by niekto mal záujem pokračovať v zbere podpisov pod petíciu, nech sa mi ozve na drotovan@yahoo.com. Ďakujem.

Michal Drotován
www.facebook.com/michal.drotovan

PS: Nakoľko na našu činnosť Spolu pre Raču (vydávanie novín, webka, informovanie ľudí) sú potrebné financie, ak máte možnosť, transparentný účet 5057186515/0900 je stále funkčný a príspevky sú vítané. Ďakujem.

 

9. 1. 2015

Nová králikáreň v centre Rače?

Ďalší developer aktuálne prezentoval svoje úmysly veľkokapacitnej - urbanisticky predimenzovanej výstavby priamo v srdci Rače pri NKD. Projekt má názov Vin - vin a ako sa zdá, je to výhra iba pre developera a nie pre Raču. Celý zámer je dostupný tu. Plánujú 476 bytov a  960 parkovacích miest, nejasný počet kancelárii a 879 obyvateľov. K projektu mám tieto zásadné pripomienky.



1. v prvom rade jednoznačne požadujem, aby bola vypracovaná správa o hodnotení činnosti v zmysle zákona 24/2006 Z.z., súčasťou zámeru nie je ani dopravná štúdia, ani hydrogeologické posúdenie vsaku, ani posúdenie kapacity súčasnej verejnej kanalizácie, ani dendrologický posudok. Preto tieto dokumenty nie je možné posúdiť a závery developera nie je možné verifikovať.

2. požadujem vypracovať nezávislú dopravnú štúdiu - odborný posudok v zmysle §36 zákona 24/2006 Z.z., navrhovateľ dopravnú štúdiu nepredložil, spomína iba nejasné a ťažko overiteľné údaje (podľa skutočného a očakávaného stavu s najväčšou pravdepodobnosťou uvádza závery, ktoré sa nezakladajú na pravde). V zámere nie je uvedený počet áut v rannej a poobedňajšej špičkovej hodine (sú uvedené iba priemery za "dennú dobu" - navrhovateľ uvádza 260 áut za hodinu, čo je pri počte 476 bytov, 960 parkovacích miest a očakávaných 237 zamestnancov polyfunkčných objektov pre špičkové hodiny výrazne poddimenzované číslo). Požadujem obhájenie tvrdenia, že daný projekt "výraznejšie neovplyvní dopravnú situáciu bezprostrednej dotknutej komunikačnej siete". Požadujem posúdenie dopravných tokov v špičkových hodinách na križovatkách Sadmelijská/Kubačova, Barónka/Kubačova, Kubačova/Detvianska, Detvianska/Púchovská, Kadnárova/Hečková, Račianska/Pekná cesta, Černockeho/Račianska - vplyv navýšenia navrhovaným zámerom a zarátanie do tokov v roku 2020 vrátane dopravy zvýšenej projektmi Radničné námestie, Rinzle, Knižková dolina, Záhumenice, Račany Rosso.

3. požadujem v rámci správy o hodnotení predložiť hydrogeologický posudok, ktorý zhodnotí priepustnosť územia a odvod dažďovej vody (a reálnosť navrhovaných retenčných nádrží a vsakovacích jám), nie je možné očakávať, že BVS, a.s. umožní zaústenie dažďovej kanalizácie do splaškovej kanalizácie. Žiadam tiež posúdiť kapacitu súčasnej verejnej kanalizácie, na ktorú sa developer plánuje napojiť.

4. požadujem do projektu zapracovať vybudovanie cyklotrasy na radiále Kubačova a tiež lokálne cyklotrasy v území navrhovaného projektu.

5. odhad počtu zvýšenia pracovných miest o 237 považujem za nadhodnotený a nereálny, prenájom kancelárskych priestorov v Rači je už v súčasnosti veľmi nerentabilný (viď YIT Reading druhá veža)

6. požadujem v rámci správy o hodnotení predložiť svetlotechnický posudok vplyvu navrhovanej stavby na súčasné obytné budovy - Sadmelijská, Plickova.

7. požadujem predložiť riadne vypracovaný dendrologický posudok so spoločenskou hodnotou drevín a jasne uviesť, aké stromy sú navrhované na výrub a predložiť projekt sadovej úpravy.

8. požadujem posúdiť potrebný počet miest v materských a základných školách, ktoré budú potrebné po vybudovaní projektu. Daný projekt túto otázku vôbec nerieši a nenavrhuje ani žiadne reálne stavby, ktoré by mali tento problém vyriešiť (napr. vybudovanie materskej škôlky, ktorá bude zaradená do siete škôlok). Požadujem posúdiť kapacitné potreby a možnosti projektu.

9. požadujem vysvetliť, aká úvaha viedla spracovateľa zámeru, že negatívny vplyv na dopravu počas výstavby vyhodnotil ako výrazne horší (-2) ako pri prevádzke celého komplexu bytoviek (-1).

10. požadujem ako vynútenú investíciu od developera v prípade realizácie zámeru doriešiť v súčinnosti s mestskou časťou zakomponovanie a obnovu zvyšných 2/3 Nemeckého kultúrneho domu.

11. v prípade negatívnej dopravnej štúdii (príp. posúdenia škôlok, nedostatočná retencia a pod.), ktorá preukáže neúnosnosť daného projektu pre územie požadujem, aby sa daný zámer neodporúčal realizovať a v zmysle novelizovaného zákona 24/2006 Z.z. sa daný projekt v predloženom objemovom návrhu ani nerealizoval.



Záverom by som chcel uviesť, že podľa môjho návrhu predložený zámer je urbanisticky aj architektonicky približne 30  rokov pozadu oproti projektom, ktoré sa budujú vo vyspelých krajinách. Tento projekt nie je na úrovní potrieb a požiadaviek obyvateľov 21. storočia, je kapacitne podobne nezmyselný ako projekt Radničné námestie. Požadujem jeho výrazné zníženie na minimálnu hranicu danú územným plánom. Zároveň požadujem vybudovanie verejných priestorov tiež na úrovni 21. storočia.

Zároveň navrhujem, aby mestská časť zvážila vypracovanie územného plánu zóny v danej oblasti, aby územie bolo vhodnejšie zaregulované. Tiež, aby mestská časť trvala na predložení nezávislej dopravnej štúdii. Predmetné zmeny na vysokopodlažnú výstavbu boli schválené koncom roku 2011.

Zámer je možné pripomienkovať písomne na adrese: 

Ministerstvo životného prostredia SR, sekcia environmentálneho hodnotenia a riadenia,  odbor environmentálneho posudzovania,  Námestie Ľ. Štúra 1, 812 35 Bratislava do 30.01.2015!

Je veľmi dôležité, aby čo najviac ľudí daný zámer pripomienkovalo - môžete využiť, ak uznáte za vhodné aj moje pripomienky resp. ich časť.
Vzor vo Worde dostupný tu.

Michal Drotován
www.facebook.com/michal.drotovan

PS: Nakoľko na našu činnosť Spolu pre Raču (vydávanie novín, webka, informovanie ľudí) sú potrebné financie, ak máte možnosť, transparentný účet 5057186515/0900 je stále funkčný a príspevky sú vítané. Ďakujem.